80. yıldönümü için sadece 799 adet üretilecek Ferrari F80, markanın yeni amiral gemisi rolünü üstlenirken en güçlü ve en hızlı seri üretim Ferrari unvanlarını alıyor.
Ferrari LaFerrari’den 11 sene sonra markanın yeni assolisti ortaya çıktı. F40 ile başlayan, F50 ile devam eden isimlendirme serisi, 2024 itibarıyla F80 ile geri döndü. Aradaki Enzo ve LaFerrari gibi modeller ise bu serinin diğer modellerini oluşturuyor. Bir de elbette F40 öncesinde 288 GTO’yu unutmamak gerek. Söz konusu otomobillerin tasarımları daha tanıtıldıkları gün itibarıyla ikon mertebesine ulaşmış olsa da yeni Ferrari için bunu söylemek biraz aceleci bir tavır olabilir. Hele de V12 yerine V6 motoru duyunca… Karmaşık duygulara kapılmamak mümkün değil.
MOTOR TEKNOLOJİSİ ÇİFTE ŞAMPİYONDAN
Önceki en üst seviye Ferrari’lerde Formula 1’den aktarılan motorlara rastladık. Bu sefer Ferrari, 2023 ve 2024 Le Mans 24 Saat Yarışı’nı ve ayrıca Dünya Dayanıklılık Şampiyonası’nı kazandığı 499P’deki teknolojileri kullanarak en üst düzey seri üretim otomobilini ortaya çıkardı.
120 derece açıyla yerleşimli 3.0 litrelik V6 motor, esas güç kaynağını oluşturuyor. MGU-K ve MGU-H olarak adlandırılan elektrikli destekler ise markanın son dönem teknolojilerinin kısaltması. Tüm bu motor ve sistemleri yöneten ise Ferrari Power Pack (FPP). Ayrıca elektrikli bir ön aks aktarımı da olduğundan Ferrari F80, Amiral Gemisi Ferrari’ler arasındaki ilk dört tekerlekten çekişli olan unvanını da alıyor. Tamamen Ferrari tarafından şirket içinde geliştirilen elektrikli motorlar, Formula 1 ve Le Mans yarışlarındaki deneyimle olgunlaştırıldı.
Ferrari F80, bir içten yanmalı turbo beslemeli motor ve 3 elektrikli motorun toplamında 1200 beygir ile en güçlü seri üretim Ferrari unvanını kazanıyor. Bu gücün 900 beygiri içten yanmalı motordan, 300 beygiri de elektrikli motorlardan geliyor. Motorun 9250 devir/dakika çevirebildiğini de hatırlatmak isteriz. Saf elektrikli sürüş modu bulunmuyor çünkü Ferrari bunun, aracın üretim felsefesine aykırı olduğunu düşünüyor. 0-100 km/s hızlanması 2.15 saniye, 0-200 km/s hızlanması 5.75 saniye iken maksimum hız da 350+ km/s olarak açıklanıyor.
- Ferrari 12Cilindri: Elektriklilere inat V12!
- RM Sotheby’s’de “En Güzel Ferrari”: 1961 Jaguar E Type Roadster
- Enzo Ferrari 124 Yaşında!
- Ferrari, Beyazperdede
AKTİF AERODİNAMİDE YENİ UNSURLAR
Her ne kadar markanın kurucusu Enzo Ferrari, “Aerodinami, motor üretemeyen insanlar için gereklidir” demiş olsa da günümüz Ferrari’leri, aerodinami oyunlarının sınırlarını zorluyor. Ferrari F80’de de bunu her kıvrımda görebiliyoruz. “S-Duck” adındaki ön hava kanal akışı, sabit bir kanat gibi aracın arkası değil burnunda konumlandırılıyor. Ferrari 499P yarış otomobiline benzer bu yapı sayesinde rüzgâr, araçla karşılaştığı anda sabit ön kanadın içinden ön cama ve aracın üstüne doğru yönlendiriyor. Bu sayede yüksek hızlardaki bastırma kuvveti artırılıyor ve yol tutuş iyileştiriliyor. 250 km/s ile seyahat ederken bastırma kuvveti 1 tonun üzerine rahatlıkla çıkabiliyor.
ARKADA AKTİF BİR KANADA YER VERİLİYOR
Arkadaki aktif kanada gelene kadar Ferrari F80’in burnundan başlayan rüzgârla dansı, yan camların çevresindeki kanatlar ve kapıların altındaki tünellerden geriye doğru sürükleniyor. Yan camları adeta kıstıran bu parçaları daha önce hiçbir Ferrari modelinde görmemiştik.
MUHTEŞEM SARF MALZEMELER
Ferrari F80’in hiçbir parçasında taviz verilmemiş. Brembo ile birlikte geliştirilen karbon-seramik disk frenler bunlardan sadece bir tanesi. Otomotiv sektöründeki seri üretim otomobiller arasında bir ilk olan CCM-R Plus isimli malzemede daha uzun karbon lifleri kullanılarak yüzde 100 daha fazla kuvvete dayanıklılık ve yüzde 300’e varan termal verimlilik elde edilmiş. Disk yüzeyleri silisyum karbür (SİC) ile kaplanarak aşınmanın azaltılması hedeflenmiş.
AĞIRLIK KONTROL ALTINDA
Üç elektrik motoru, bataryalar ve aktif aerodinamik parçalar derken en hızlı Ferrari’nin ağırlığı kontrol altına alınsın diye karbon fiberden yepyeni bir platform geliştirildi. Ön aksta ilk defa 3 boyutlu yazıcıdan çıkartılan bir tasarımla bu alanda da hafifliğe odaklanıldı. Bataryalar da bir elektrikli otomobilde görmeye alışkın olmadığımız biçimde düşük kapasiteli. Tüm bu çalışmalar sayesinde toplam ağırlık 1525 kg seviyesinde tutulabildi.
PININFARINA ARTIK YOK!
Ferrari F80, son dönem pek çok Ferrari modellerinde olduğu gibi tasarımıyla eleştirildi. Bunun başlıca sebeplerinden biri tasarlamaların artık Pininfarina yerine Ferrari Stil Merkezi’nin elinden çıkması. Flavio Manzoni liderliğindeki tasarımlarda, duygusallıktan fonksiyonelliğe bir geçiş olduğunu görüyoruz. Hiçbir çizgi gereksiz değil ve mutlak performansa odaklanılmış. Geçmişten izler geleceğe taşınmaya çalışılsa da bu farklı anlayışa alışmamız gerektiğini kabul etmemiz gerekiyor.
İtiraf etmek gerekirse bu “güzel” bir Ferrari değil! Ancak tüm zamanların en çetin rekabetinin yaşandığı süperspor ve hiperspor otomobil dünyasında kuralları Ferrari koymaya devam ediyor. Kelebek kanatları şeklinde açılan kapılardan çıplak karbon fiberler görünüyor. Estetiğe odaklanılan parçalar boyanırken fonksiyonel parçalar olabildiğince renksiz (Siyah) bırakılmış.
Ferrari F80’de tüm 10’ar yılın kutlandığı modellerden esinlenmeler olduğu açıklanıyor. Örneğin; arka teker çamurluğunun dik kesiti, Ferrari F40’a gönderme yapıyor. Bununla da sınırlı değil. Yakın dönemde tanıtılan 12Cilindri’de de olduğu gibi ön yüzdeki siyah şeritle efsanevi Daytona’ya saygı duruşunu sergiliyor.
1+ KİŞİLİK KABİN KONFİGÜRASYONU
Ferrari F80’de alışılmadık bir durum da kabin tasarımında. Markanın “1+” olarak tanımladığı kabinde tüm kontroller sürücünün çevresinde konumlandırılırken döşemeler de buna göre şekilendirilmiş. Sürücü koltuğu ayarlanabilirken yolcu koltuğu ise sabit. Şirketin kutlama otomobilleri arasında ilk defa bir Ferrari’de, koltukların arkasında 24 saatlik seyahatlerde ihtiyaç duyulabilecek kıyafetleri alabilecek bir çanta alanına yer verilmiş. Ayrıca geriye yakın konumlu yolcu koltuğu sayesinde sağ bölümün ayak boşluğunda da bir eşya alanı oluşturulmuş.
Tamamen yeni ve ilk olarak Ferrari F80’de kullanılan direksiyon simidi, gelecekteki Ferrari modellerinde de kullanılacak. Bu simit, üstte ve altta düz yapıya, yeni pek çok fonksiyonel butona ve görüş alanını iyileştirmek için daha dar bir yüzeye sahip.