İhtişamlı yatlar, özel jetler, egzotik oteller… Dünyanın en zengin isimleri uzun bir süredir servetini harcayacak daha anlamlı alanlar arıyor. Motor Boat & Yachting dergisi yayın yönetmeni Selcen Tanınmış, explorer tekneleri kaleme aldı.
İnsanoğlunun içindeki keşfetme arzusu yüzyıllar geçse de bitmiyor. Denizleri aşmak, kıtalara varmak artık eski yıllara göre çok daha kolay. En usta denizcilerin bile gözünü korkutan kutup seyirleri artık yeni yat sahiplerinin “yapılacaklar” listesinde.
Dünyanın en zengin isimleri ise uzun bir süredir servetini harcayacak farklı ve anlamlı alanlar arıyor. Alışılmış lüks tüketim unsurları -ihtişamlı yatlar, özel jetler, egzotik oteller- bir süre sonra değerini yitiriyor ve tatmin edici olmaktan çıkıyor. Bu noktada karşımıza değeri paha biçilemez bir kavram çıkıyor: Deneyim.
Hemen hemen her alanda sıra dışı deneyimler yaşamak gittikçe popüler hale gelirken, bu trend maceraperestlerin ihtiyaçlarına göre tasarlanmış olan explorer (kâşif) teknelerle denize taşınıyor. Uzak denizleri keşfetmek, bakir yerlere kendi teknesiyle seyahat etmek; tekne sektöründeki gelişmeler ve ilerleyen teknolojiyle birlikte her geçen gün daha güvenli ve konforlu bir hale geliyor.
Geleneksel lüks yatların aksine, daha uzak ve erişilmesi zor bölgelere seyahat etmek üzere tasarlanan explorer (kâşif) tekneler genellikle çelik veya alüminyum gövde olarak inşa ediliyor. Büyük yakıt depoları sayesinde uzun süre yakıt ikmali yapmadan denizde kalabilmeleri de bir diğer önemli özelliklerinden. Çünkü bu yatlar Antarktika’nın buzlu sularından, Amazon Nehri’nin vahşi ormanlarına kadar uzanan maceralara ev sahipliği yapıyor.
Bu trendin dünya çapındaki bir önemli örneği Microsoft’un kurucularından Paul Allen’ın yatı “Octopus”. 126 metre uzunluğundaki bu dev yat Camper & Nicholsons aracılığıyla kiralanıyor. Haftalık 2,2 milyon dolardan başlayan fiyatlarla kiralanan Octopus; Orta Amerika, Kuzey Avrupa, Pasifik ve Karayipler, Antarktika gibi destinasyonlara seyahat ediyor.
Sundukları olanaklarla sıradan bir tatilin ötesine geçerek, sahiplerine dünyanın en izole ve el değmemiş yerlerinde bile konforlu bir yaşam sunan bu yatları kiralamak kadar sahibi olmak da revaçta. Özellikle pandemi dönemiyle birlikte öne çıkan izole tatil anlayışıyla daha popüler hale gelen explorer yatlar gelişmiş navigasyon sistemleri, özel araştırma ekipmanları ve helikopter pistleri gibi özelliklerle donatılıyor. Böylece, dünyanın en ücra köşelerine bile rahatça ulaşmak mümkün hale geliyor.
Türkiye’den Örnek Explorer Yatlar
Aegean Explorer 26 M
Yat inşası konusunda Türkiye’nin öncü tersanelerinden biri olan Aegean Yacht’ın iki explorer serisi var. 20 ile 48 metre arasındaki Aegean Explorer ve 48 metre üzeri olan Ocean Explorer serisi. Aegean Explorer 26 M serinin ilk modeli.İnşası 16 ay süren yatın gövdesi çelikten, üstbinası alüminyumdan üretilmiş.
Numarine 37 XP
2017 yılında ilk explorer tipi teknesini suya indiren Numarine, dört yıl içerisinde bu sayıyı 20’ye çıkararak dünyada sektörün öncü markalarından biri haline geldi ve son dönemlerde Amerika pazarında gittikçe daha fazla ilgi gören tekneler üretmeyi başardı.
Tatiana V
Mengi-Yay tersanesi tarafından suya indirilen yaklaşık 44 metre boyundaki Tatiana V’in gövdesi çelik, üst binası alüminyumdan üretilmiş. 5 bin 200 litrelik yakıt kapasitesine sahip model 12 knot seyir hızında 3 bin 200 deniz mili mesafe kat etme imkânı sağlıyor.
Turquoise Blue II
Turquoise Yachts’ın 56 metre boyundaki sıra dışı modeli Blue II, 1960’lardan kalma bir geminin estetiğini klasik bir yelkenli yatın ruhuyla buluşturuyor. Bir Kuzey Kutbu kruvazörü̈ görünümüne sahip olan yat Hollandalı tasarım şirketi Hoek Design ve Master Yachts’ın ortak çalışması.
Sirena 88
Sirena Yachts’ın en büyük modeli olan Sirena 88, yaklaşık 27 metre boya ve yedi metre genişliğe sahip ve okyanus seyirleri için tasarlandı. Model 12 bin litrelik yakıt kapasitesiyle 9kt süratte 2 bin 290 deniz mili menzil vaat ediyor.