İlk su geçirmez kol saatinin, 100 metre derinliğe kadar su geçirmeyen ilk dalış saatinin ve daha onlarca yeniliğin markası Rolex, yüz yılı aşkın bir süredir logosundaki tacı yükseltiyor. İsviçre saatçiliğinin en büyük markalarından Rolex’in hikayesinde bir yolculuğa çıkıyoruz.
Saatlere hiç ilgisi olmayan biri bile Rolex’i mutlaka bilir. Bu, futboldan anlamayan birinin tek nefeste dört büyükleri sayabilmesi gibi bir şeydir. İsviçre saatçiliğinin 100 yılı geçkin en büyük başarı hikâyelerinden biri olan Rolex’in kuruluşu 20. yüzyılın başına uzanıyor. Yükselen tacın arkasındaki isim ise henüz 24 yaşındaki Hans Wilsdorf.
Markanın temelleri Hans Wilsdorf ve kayınbiraderi Alfred Davis tarafından 1905’te Londra’da atıldı. Wilsdorf ve Davis ismiyle kurulan Rolex, ilk zamanlarda ithal ettiği mekanizmaları İngiltere’de üretilen saat kasalarına yerleştirerek kuyumculara satıyordu. Üretilen ilk saatlerin bazılarının kasalarında “W&D” logosu yer alıyordu. 1908’e gelindiğinde marka Rolex ismini alarak İsviçre’deki ilk ofisini La Chaux-de-Fonds’ta açtı. İsim olarak Rolex’in nasıl seçildiğine gelecek olursak Wilsdorf, alfabedeki harfleri mümkün olan her şekilde birleştirmeyi denediğini fakat bir türlü doğru adı bulamadığını söylüyor. Ta ki, bir gün Londra’da seyahat ederken bir peri kulağına “Rolex” diye fısıldayana dek. Bir başka rivayet ise “Rolex”in bir saat kurulurken çıkan yansıma sese benzediği için markanın ismi olduğu.
Wilsdorf’un kulağına Rolex’i fısıldayan peri, markanın dünyanın her bir yanına ulaşacak başarısından bahsetmiş midir bilinmez fakat tacın yükselişi daha ilk yıllarında kendini belli etti. Rolex, 1910’da bağımsız olarak onaylanmış bir kronometrik performans sertifikası alan ilk kol saati markası oldu. 1914’te Kew Gözlemevi tarafından hassasiyet sertifikasıyla ödüllendirildi. Sunduğu mekanik doğrulukla Rolex adından söz ettirmeye başladı.
Savaş sonrası Rolex saatlerinde kullanılan gümüş ve altına gelen vergiler, saat üretimini çok maliyetli hale getirdi. Wilsdorf artan maliyetlerden ve tedarikçilerine daha yakın çalışabilmek için işi 1919’da Cenevre’ye taşıdı. O yıllarda mekanizmaya giren nem ve toz sorununu çözmek için bir saat kasası geliştirmeye koyulan marka, 1926’da tamamen kapalı saat kasası Oyster’ı piyasaya sürdü. Dünyanın ilk su geçirmez saati olarak pazarlanan Oyster saat dünyası için bir devrim niteliğindeydi. Pratik kullanımı kadar ikonik estetiğiyle de adından söz ettirecekti. Yüzücü Mercedes Gleitze, 1927’de İngiliz Kanalı’nda boynunda bir Oyster ile yüzdü. On saatten daha uzun bir süre Gleitze ile suda kalan Oyster, tek bir damla su geçirmeyerek kendini bir kere daha ispat etmiş oldu. Oyster, Rolex’in hikayesinde bir başka dönüm noktasıydı.
1931’de ilk otomatik mekanizmalı kol saati Oyster Perpetual’ı tanıtmasıyla suya dayanıklı kasa ve otomatik mekanizmanın birleşimiyle Rolex bir kere daha adından söz ettirmeyi başardı. İsviçre saatçiliği için zor geçen İkinci Dünya Savaşı yıllarında Rolex, İngiliz ordusuna sınırlı sayıda saat tedarik etti, çoklukla sivil pazara yönelik yeniliklerle ilerlemeyi tercih eden marka 1945’te Datejust modelini piyasaya sürdü. 1956’da hem tarihi hem de günü gösteren Day-Date modeli üretildi. Dönemin ABD Başkanı Lyndon B. Johnson tarafından takılan saat, “Başkan’ın saati” olarak Rolex’in hikayesinde ün kazandı.
Marka 1950’li yıllarda Day-Date’in yanı sıra Air-King, Explorer, Submariner, GMT Master, Milgauss modellerini piyasaya sürdü. 1960’ta ilk Deep Sea modelini tanıttı. Aynı sene kurucu Wilsdorf vefat etti. Şirket, 1960’tan bu yana aile vakfı The Hans Wilsdorf’un yönetiminde.
Kurucusunun mirasını devam ettiren marka, 1960’larda piyasaya sürülen Deep-Sea Extra Special ile büyük ses getirdi. 1971’de Explorer serisini duyurdu. Cellini 1986’da, Yacht-Master ve Pearlmaster serileri 1992’de ve Sky-Dweller modelleri ise 2012’de Rolex ailesine katıldılar. Marka kurulduğundan bu yana bir dizi yeniliği saat dünyasıyla buluşturdu. Su geçirmez ilk kol saati, iki zaman dilimini gösteren ilk saat ve kadranda hem günü hem de tarihi gösteren ilk saatini üretti. Sayısız yeniliğe ve dünyanın en çok arzu edilen modellerine imza atan Rolex saatleri, mekanizmadan kayışa markanın kendi bünyesinde üretiliyor.
En Popüler Rolex Modelleri
Oyster Perpetual
Explorer
Submariner
GMT-Master
Day-Date
Date-Just
Daytona
Lady Date-Just
Cellini
1905’ten bu yana saat üreten Rolex, saatçilik dünyasına getirdiği bir dizi yenilikten sıra dışı pazarlama tekniklerine, logosundaki tacı yükseltmeyi başardı. Nasıl ki Mercedes Gleitze, İngiliz Kanalı’nı geçerken boynunda bir Oyster varsa Everest’e ilk kez tırmanıldığında da Mariana Çukuru’na inildiğinde de Rolex vardı. Belki de tek bir yazıya sığmayacak onlarca maceranın zamanı Rolex’in hikayesi ile birlikte tutuldu. Dağların zirvesinde, denizler altında, rüzgârla dolan yelkenlerde ve kimi zaman yeşil sahalarda Rolex’i gördük.
Geçtiğimiz sene 1,24 milyon saat üreten marka, 2023 yılında bir ilke imza atarak 11,5 milyar dolarlık ihracata ulaştı. Böylece tarihinde ilk kez 10 milyar doların üzerinde satışa imza attı. Rolex 2023’te dünyanın en büyük lüks perakendecisi Bucherer mağazalar zincirini satın almış, 2023 mart ayında ise 2025’e kadar açacağı üç yeni geçici tesisle üretimini artırmayı hedeflediğini duyurmuştu. Hikâyenin en başına dönecek olursak, Wilsdorf’un kulağına fısıldayan peri bugünleri görüp de müjde vermiş midir bilinmez, fakat Rolex’in tacı 100 yılı aşkın bir süredir zamanın göklerinde ihtişamla parıldamaya devam ediyor.