Fotoğraf: Consumer Technology Association.

CES 2022’nin Ardından

5 Ocak’ta Las Vegas’ta başlayan ve sektörün önde gelen teknoloji markalarının katılımıyla gerçekleştirilen CES 2022, dijital dünyanın nabzını “dijital”in hızıyla tuttu.

Geçtiğimiz ekim ayında Rolls-Royce ile ilgili yazdığım bir yazıyı kapatırken “Görünen o ki devrim, sürdürülebilir olacak” demiştim. Çünkü neredeyse tüm sene boyunca pazarın önde gelen otomobil markalarının birbiri ardına piyasaya çıkardığı hibrit otomobilleri okumuş ve yazmıştım. Hatta kimi markalar yalnız elektrikli modeller duyurmakla kalmayıp yakın gelecekteki belli bir tarihten sonra fosil yakıt tüketimini bırakıp yalnız elektrikli otomobil üreteceklerini de duyurmuşlardı. Rolls-Royce bu otomobil markalarından biriydi örneğin ve hedefi de 2030’du. Geleceğin elektrikli/sürdürülebilir olacağının bir işaretini de 5 Ocak’ta başlayan ve üç gün boyunca Las Vegas’ta düzenlenen CES 2022 Fuarı’nda da gördük.

CES 2022, küresel salgın krizinden sonra fiziksel olarak düzenlenen ilk CES Fuarı oldu. Ne var ki, pek çok marka fuara katılmayacağını duyurdu; haliyle katılım sayısı düşük ve geçmiş senelere nazaran sönük geçen bir fuardı (2020’de yaklaşık 4.419 olan katılımcı sayısı, bu sene 2.500 civarındaydı). Elektrikli otomobillerin tanıtımı ve satışındaki artış CES 2022’ye damgasını vurdu, ki önceden tahmin etmesi pek güç değildi. Fuarı gözlemleyen teknoloji editörlerinden ve gazetecilerden sıklıkla duyduğumuz bir başka yorum ise teknoloji markalarının otomobil üretimindeki payının artmasıydı. Her sene olduğu gibi katılımcılar en yeni modellerini ve konseptlerini tanıtırken bu sene metaverse ve blokzincir gibi güncel teknolojiler de fuarda boy gösterdi. Tüm bunların yanı sıra son zamanların yükselen trendi uzay turizmi de fuarın elementlerinden biriydi.

COVID-TECH

Yine de fuarın en güncelleri metaverse ve blokzincir teknolojileri değildi, “Covid-tech” diye de adlandırılabilecek teknoloji ürünleri de ilgileri çekti. Ible markasının ürettiği Airvida Covid-19 maskeleri bu ürünlerden biriydi. Bu serinin bir parçası olan ve fuarda tanıtılan Airvida E1 maskeleri, etrafınızdaki havayı temizlemeye yardımcı oluyor. Hava temizlemeyi sağlayan vantilatör sistemini maskeden çıkarmak ve geri takmak mümkün, ayrıca şarj edilebiliyor. Bir başka ilginç maske ise RAZER’ın Zephyr Pro ismini verdiği maskesiydi. Bu maske ise bünyesindeki hoparlör ile sesinizi yükseltmeye yardımcı oluyor. Maskenin astarlı girişlerinden birinde ses yükseltmeyi açıp kapatan bir düğme bulunuyor.

UZAY TURİZMİ

Uzay teknolojisiyle ilgili fuardan verebileceğimiz bir haber ise Colorado merkezli Sierra Space şirketinden. Şirketin Dream Chaser uzay uçağının tam boyutlu bir mürettebat modeli de fuardaki yerini aldı.

Dream Chaser’ın yanı sıra şirket LIFE Habitat Projesi’nin de bir modellemesini CES’te sundu.

Metaverse

Hibrit otomobiller kadar metaverse de 2021’in en popüler konularından biriydi. CES 2022’de metaverse’ler de yerini aldı haliyle. Bunlardan biri de Samsung’un “My House” adını verdiği metaverse deneyimi oldu. “My House”, deneyimleyenin yaratıcılığını ve hayal gücünü perçinleyen bir dekorasyon deneyimi. Deneyimleyen kimse, kullandığı renkleri kişiselleştirebiliyor ve yarattığı alanı özgürce tasarlayabiliyor.

Bir başka metaverse ise Hyundai Motor’dan geldi; marka, robotik vizyonunu hem gerçek dünyada hem de metaverse’de yansıtacak “Expanding Human Reach” isimli çalışmayı fuarda teknoloji meraklılarıyla paylaştı.

Ve Otomobiller…

Yazının girişinde de söylediğim gibi 2021’de olduğu gibi CES 2022’nin gündeminde de elektrikli otomobiller vardı. Aslına bakılırsa CES 2021’de de elektrikli otomobilleri görmüştük çoğunlukla, fakat hibritin modası çabuk geçecek gibi olmadığından bu sene de rüzgârları esti.

Adından en çok bahsettiren modellerden biri de Mercedes-Benz’in Vision EQXX konsepti oldu. Otomobil, sürücü kısmından başlayıp yandaki yolculuğu koltuğuna kadar akıcı bir şekilde devam eden büyük ekranıyla ilgileri çekti.

Mercedes-Benz Vision EQXX tek şarjla 1.000 km yol alabiliyor. İçerisinde de ayrıca 117 hücreli bir güneş paneli yer alıyor.

Teknoloji devlerinden Sony’nin tanıttığı Vision S 02 de dikkat çeken modellerden bir diğeriydi. Modelin merakları en çok celbeden yanı ise otomobil markası olmayan şirketin bir SUV modeliyle karşımıza çıkmasıydı.

Araç şimdilik sadece bir tasarı. Hayata geçirilecek mi bekleyip göreceğiz.

Alman otomobil devlerinden BMW ise 2023 model iX serisinin performans versiyonu BMW iX M60’ı tanıttı. iX M60, markanın yüksek performanslı ilk elektrikli otomobillerinden biri.

Aracın siparişlerinin bu haziran ayında başlaması planlanıyor.

Teknolojinin Geleceğinde Bizi Neler Bekliyor?

Aslına bakılırsa “Teknolojinin geleceğinde bizi neler bekliyor?” üzerine uzun uzun tartışılıp ele alınabilecek bir konu. Yine de, CES 2022’den gözlemlerle birkaç ufak çıkarım yapmak gayet mümkün olacaktır. Her ne kadar salgın sebebiyle canlı bir fuar gerçekleşmemiş olsa da yeniliğin her daim fuarın merkezinde olduğunu görmek mümkün. Nitekim Covid-19’a uyumlandırılıp kendini yenileyen teknolojiler bunun bariz bir örneği. Öte yandan yakın geleceğin elektrik enerjisi üzerinden şekilleneceğini de bir kere daha görmüş olduk. Çeşitlenen metaverse deneyimler ve blokzincirin hayatımızda nasıl karşılık bulacağı ise elektrik akımının aksine biraz daha müphem gibi duruyor.