![Grammy 2025’e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025’e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025.jpg)
Beyoncé rekor kıracak mı? Akademi hatalarından ders aldı mı? Tartışmalı kararlar, merakla beklenen performanslarla Grammy 2025 geride kaldı. Kimler kazandı, o gece neler yaşandı? Hepsi burada.
Yıllar yılı “Müzik dünyasının en prestijli ödülleri” olarak kabul ettiğimiz, itiraf edelim artık eskisi kadar heyecanlanmadığımız, yine de “yılın o zamanı” geldiğinde varlığını reddetmediğimiz 67. Grammy Ödül Töreni sona erdi. Bu sene Los Angeles’taki orman yangınlarından etkilenenler için para toplamak amacıyla düzenlenen Grammy 2025’e damga vuran isimler belli oldu.
O Gece Yine Üzerimize Beyoncé Yağacak Mı?
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-beyonce.jpg)
Geçtiğimiz kasım ayında Grammy 2025 adayları açıklanmış ve Beyoncé’nin “Cowboy Carter” albümüyle aldığı 11 adaylık epey konuşulmuştu. 32 ödülle Grammy tarihinin en çok ödül kazanan müzisyeni olan Beyoncé bu sayede Michael Jackson’ın “Thriller”la kazandığı adaylık sayısına denk bir başarı elde etmiş oldu, evet. Peki bu kadar Beyoncé yetmedi mi bize gerçekten?
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-beyonce-01-edited.jpg)
Eleştirmenlere göre hayır, çünkü Queen B henüz “Yılın Albümü” kategorisinde ödül almadı. Tek derdimiz bu olsun. Eğer gerçekleşirse, Beyoncé 21. yüzyılda bunu başaran ilk siyahi kadın şarkıcı olacak. Biliyorsunuz Grammy’ler tarih boyunca; özellikle hip-hop, R&B, reggae gibi siyahi kültürden çıkan müzik türlerini görmezden gelmekle suçlandı. Hatta kendisi de 7 Grammy ödülünü koltuğunun altına alan Frank Ocean, birkaç yıl önce yaptığı bir açıklamada Grammy’lerin “nostaljik” bir önemi olduğunu ama kurumun siyahi sanatçıları görmezden geldiğini şu sözlerle ifade etmişti: “Sadece benim geldiğim yerden gelen insanlar için pek de iyi bir temsil gibi görünmüyor.” Muhtemelen de Recording Academy eleştiri oklarından kurtulmak için “Hayır biz siyahi sanatçıları seviyoruz, işte bu da kanıtı!” diyerek yine bizi Beyoncé’ye boğacak gibi görünüyor.
Sinema Dünyasının En İyi Müzisyen Biyografileri
2025 Müzik Albümleri: Bu Yıl Ne Dinleyeceğiz?
Akademinin Hataları 1: The Weeknd’i Hafife Aldı
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-weeknd.jpg)
2025’in de tıpkı geride bıraktığımız yıllar gibi bir Beyoncé yılı olması çalışmaları Grammy’lerin itibarını iade edecek hamle mi olacak dersiniz? Büyük ihtimalle hayır, zira 2020’de Billboard 200’de haftalarca zirvede kalan The Weeknd’in “Blinding Lights” albümünü hiçbir kategoride ödüle layık görmeyen Akademi pek çok müzikseverin gözünden düştü bir kere. Üstelik sadece bu da değil.
Akademinin Hataları 2: K-Pop’a Kayıtsız Kaldı
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-bts.jpg)
Recording Academy K-pop’un dünyayı ele geçirdiği yıllarda BTS’den başka herhangi bir K-pop grubunu kaale almadı, zaten gruba da ödül vermedi, vakti zamanında Türkiye dahil tozu toprağa katan One Direction’a dönüp bakmadı.
Akademinin Hataları 3: Güncellenemedi
Sadece kendi seçtiği ana akım müziği ve nasıl elde edildiği de şüphe götürür olan ticari başarıları ödüllendirmekten, alternatif ve deneysel müzik tarzlarına, sanatçılarına kör olmaktan öteye geçemedi kabul edelim. Ocean’ın da dediği gibi aslında, Grammy’ler bugün “nostaljik” bir kutlamadan başka bir şey değil. Özellikle de müziği TikTok’un sattığı, hatta bazen de şekillendirdiği, isteyen her dinleyicinin istediği her sanatçıya kolaylıkla erişebildiği günümüz dünyasında ulaştığı nokta ne yazık ki bu: “Eski” ve “Nostaljik.”
Yine de biz Grammy Ödül Töreni’ne biraz Eurovision muamelesi yapmayı seviyoruz, “kıran kırana bir mücadele” yaşandığını düşünmesek de bu yıla ilişkin bahisleri açıyoruz. Merak edenler için Grammy 2025 aday listesinin tamamı burada.
Yılın Albümü: Charli XCX ya da Billie Eilish
Adaylar: “New Blue Sun,” André 3000; “Cowboy Carter,” Beyoncé; “Short n’ Sweet,” Sabrina Carpenter; “BRAT,” Charli xcx; “Djesse Vol. 4, “Jacob Collier; “Hit Me Hard and Soft,” Billie Eilish; “Chappell Roan The Rise and Fall of a Midwest Princess,” Chappell Roan; “The Tortured Poets Department,” Taylor Swift
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-charli_xcx.jpg)
Bize göre “Yılın Albümü” her anlamda Charli XCX’nin “Brat”i… “Brat” sadece bir müzik albümü olarak değil, Gen-Z’nin dolu dolu geldiği bir kültürü de temsil ettiği, hatta siyasi kampanyalara bile önayak olduğu ve zamanın ruhunu direkt bir şekilde yansıttığı için bu kategorinin kazananı olmalı.
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/BILLIE-EILISH_PC-PETROS-STUDIO.jpg)
Diğer en güçlü aday da Billie Eilish, üstelik Recording Academy ilk günden beri Eilish’i çok seviyor. “Yılın Albümü” ve “En İyi Yeni Sanatçı” dahil olmak üzere 9 Grammy ödülü olan Billie Eilish, bugün pop kültürünün en önemli temsilcilerinden biri. Geçtiğimiz yılki Grammy Ödülleri töreninde Eilish, Altın Küre ödüllü “Barbie” filminden “What Was I Made For?” şarkısını dokunaklı bir şekilde seslendirerek izleyicileri büyülemişti hatırlarsanız. Ancak Beyoncé’nin siyahi country müziğine balıklama dalması ve Amerika’nın da country tutkusunu göz önüne aldığımızda, Akademi büyük ihtimalle Beyoncé’nin rekor üstüne rekor kırmasını da hedefleyecek. Bu kategori Beyoncé’ye gidecek gibi görünüyor.
Kim Kazandı: Bu tahminimizde yanılmadık. Beyoncé, “Cowboy Carter” adlı albümüyle “Yılın Albümü”, “En İyi Country Albümü” ve Miley Cyrus ile birlikte “En İyi Country İkili” ödülünü kazandı. Böylece Beyoncé müzik kariyerinde 35 Grammy ödülü kazanmış oldu.
Yılın Kaydı: Neden Kendrick Lamar Kazanmalı?
Adaylar: “Now and Then”, Beatles; “Texas Hold ‘Em”, Beyoncé; “Espresso”, Sabrina Carpenter; “360”, Charli xcx; “Birds of a Feather”, Billie Eilish; “Not Like Us”, Kendrick Lamar; “Good Luck, Babe!”, Chappell Roan; “Fortnight”, Taylor Swift ve Post Malone
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-kendrick_lamar.jpg)
Tamam, bütün yaz Sabrina Carpenter’ın “Espresso”su çaldı, dans ettik. Evet, Queen B’nin “Texas Hold ‘Em”ini Reels yaparken çok kullandık. Kabul, “Birds of a Feather” Billie Eilish’in en iyi şarkılarından biri. Güldük eğlendik, ama bu kategoride tartışılmayacak bir şey var. O da “Not Like Us”ın yılın en iyi kaydı olduğu gerçeği.
Bu konuda Drake ne düşünüyor bilmiyoruz tabii ama Kendrick Lamar’ın oyunun kurallarını değiştirdiği çok açık. Onyıllardır birbirlerinin gırtlağına yapışan Lamar ve Drake arasında geçen diss savaşını Lamar “Not Like Us”la açık ara kazanmış görünüyor. Modern rap tarihinin en sıkı dissleşmesi olarak görülen bu kavgayı The Independent’tan Ryan Coogan “farklı koşullar altında biraz düşük bahisli ünlü dedikodusu olarak kabul edilebilecek şeyi gerçek sanat seviyesine yükseltmeyi bir şekilde başardılar” diyerek yorumluyor. Çok doğru. Ve bu sayede ortaya müthiş şarkılar çıkıyor.
Kim Kazandı: Lotoyu burada da tutturduk. “Yılın Kaydı” ödülünün sahibi olan Kendrick Lamar ödülünü memleketi Compton’ın yanı sıra Watts, Long Beach, Inglewood’a adadı. “Lise yıllarından beri dolaştığım bu yerlere ve en önemlisi Palisades ve Altadena’daki insanlara ve ailelere yeterince teşekkür edemem. Bu, bu şehri restore etmeye devam edeceğimizin gerçek bir kanıtıdır” dedi.
Yılın Şarkısı (Songwriter’s Award): “Not Like Us”
Adaylar: “A Bar Song (Tipsy)”; “Birds of a Feather”; “Die with a Smile”; “Fortnight”; “Good Luck, Babe!”; “Not Like Us”; “Please Please Please”; “Texas Hold ‘Em.” Şarkı yazarlarının tamamını görmek için buraya tıklayabilirsiniz.
Burada da yukarıdaki paragrafta anlattığımız sebeplerle Kendrick Lamar’ın yakışacağını düşünüyoruz. Şarkı yazarı olarak da Lamar “Not Like Us”ı tek başına yazdı, şarkı yayınlandığı anda Billboard Hot 100’de 1 numaraya oturdu. Tüm bunlar Lamar’ın “Yılın Şarkısı” kategorisinde alacağı ilk Grammy için son derece iyi koşullar. O gece Grammy sahnesi “They not like us! They not like us!” diyerek inlemeli. Bugüne kadar tam 17 Grammy ödülü kazanan ve Grammy tarihi boyunca 57 kez de aday gösterilen Lamar, Jay-Z’den sonra tüm zamanların en çok Grammy kazanan rapçisi olma unvanını da taşıyor. Lamar Grammy’leri katlamalı, Jay-Z artık ikinci sıraya geçmeli diye düşünüyoruz.
Kim Kazandı: Tabii ki Lamar. “Not Like Us” aynı zamanda “Yılın Şarkısı” Grammy’sinin de sahibi oldu.
En İyi Yeni Sanatçı: Chapelle Roan İpi Göğüsleyecek Mi?
Adaylar: Benson Boone; Sabrina Carpenter; Doechii; Khruangbin; RAYE; Chappell Roan; Shaboozey; Teddy Swims
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-chapelle_roan.jpg)
İlk Grammy’sine 6 kategoride aday olan Chapelle Roan geçtiğimiz sene en çok konuştuğumuz isimler arasındaydı. “Good Luck, Babe!”, “Pink Pony Club”, “Hot to Go” gibi hitleriyle özellikle kuir kominitenin gözbebeği oldu. Şarkılarında cinsel yöneliminden, aşktan ve kalp kırıklarından bahseden Chapelle Roan, müziğini bir proje olarak tanımlıyor. Hayranlarının onunla çok da sıkı fıkı olmasından hoşlanmıyor, onların kendisine gerçek adı “Kayleigh”le seslenmesini istemiyor, örneğin. Şöhret kısmı ona biraz zahmet oluyor gibi görünse de Chapelle Roan’ın 2024’teki yükselişi yadsınamaz. Roan, alev alev kızıl saçlarıyla ve “drag queen” halleriyle pop kültürünün coşkulu ruhunun günümüzdeki temsilcisi.
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/Sabrina-Carpenter.jpg)
Gelelim bu kategorinin diğer adaylarına. 25 yaşındaki pop ikonu Sabrina Carpenter’ın “En İyi Yeni Sanatçı”ya altıncı albümüyle aday olması biraz tuhaf tabii. Muhtemelen Akademi; “Espresso”, “Please Please Please” gibi hitleriyle Carpenter’ın müzik endüstrisinde biraz geç yakaladığı popülerliği düşünerek kendisini bu kategoriye itelemiş olabilir. Güçlü bir aday, ama bize göre Roan kadar güçlü değil.
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-doechii.jpg)
Chapelle Roan’ın karşısına koyabileceğimiz bir diğer güçlü aday da Doechii diyebiliriz. Bir kere kategorinin tek kadın MC’si. “Bataklık Prensesi” yavaş yavaş ana akıma doğru süzülüyor, 2010’lardan bu yana var gücüyle çalışıyor. “Alligator Bites Never Heal” ise ona Grammy 2025’te üç kategoride adaylık getirdi. Kendiyle çok barışık ve dünyanın onun adını bilmesi konusunda çok net bir tavrı var. Biraz küstah biraz da kırılgan. Hayranları Grammy gecesinde Doechii’nin başının üstünde parlayan bir taç görmek istiyor.
Adaylar sağlam, bu kategoride işler karışık. Bizim oyumuz Chapelle Roan’a gidiyor.
Kim Kazandı: Chapelle Roan oyumuz boşa gitmedi. Bu kategorinin kazananı Roan oldu. Roan Konuşmasında, plak şirketlerinin özellikle gelişmekte olan sanatçılar için yaşanabilir bir ücret ve sağlık hizmeti vermesini istedi. Roan, “Sanatıma bu kadar bağlı hissetmek ve sistem tarafından bu kadar ihanete uğramış ve insanlıktan çıkarılmış hissetmek yıkıcıydı. Plak şirketleri, biz sizi anlıyoruz ama siz bizi anlıyor musunuz?” diye bitirdi sözlerini.
En İyi Dans / Elektronik Albüm: Yine Brat, Yine Brat
Adaylar: “Brat,” Charli xcx; “Three,” Four Tet; “Hyperdrama,” Justice; “Timeless,” KAYTRANADA; “Telos,” Zedd
Bu konuda kehanetlerde bulunan müzik eleştirmenleriyle aynı fikirdeyiz, eğer Charli XCX “Brat”le “Yılın Albümü” kategorisinde seçilemezse, muhakkak “En İyi Dans / Elektronik Albüm” kategorisini alacaktır diye tahmin ediyoruz. Bugüne kadar Grammy ödüllerine 10 kez aday gösterilen Charli XCX, Londra’daki rave sahnesinden bugünlere geldi. Kendini geliştirmek konusunda bir destan yazan müzisyen, deneysel ve hiperpop stillerine geçmeden önce Iggy Azalea, Icona Pop gibi sanatçılarla çalıştı. “Brat”le kariyerinde tam anlamıyla altın bir dönemi başlatan Charli XCX, kendinden sonraki nesillere ilham veriyor ve günümüz pop müziğini şekillendiriyor. Tüm kutuları işaretleyen 32 yaşındaki İngiliz müzisyenin ilk Grammy’sini almasına kesin gözüyle bakabiliriz. Bu kategoride kendisini tek geçiyoruz.
Kim Kazandı: “Brat” ne yazık ki “Yılın Albümü” ödülünü kazanamadı ama Charli XCX En iyi dans/elektronik albümü ve “Von Dutch” da En iyi dans/pop kaydı kategorilerinde Grammy’nin sahibi oldu.
Kısa Kısa Grammy 2025 Notları
![Grammy 2025'e Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız? Grammy 2025'E Geri Sayım: Bu Yıl En Çok Kimleri Konuşacağız?](https://saatolog.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/grammy-2025-trevor_noah.jpg)
- Grammy Ödül Töreni’nde Sabrina Carpenter, Chappell Roan, Billie Eilish, Charli XCX, Raye sahne aldı. Bu özellikle geçtiğimiz yılın müzik sahnesinde kadın vokalistlerin müthiş bir ivme kazandığının da göstergesi diyebiliriz.Ödül töreninin tamamını buradan izleyebilirsiniz.
- Benson Boone, Chapelle Roan, Doechii ve Teddy Swims ilk Grammy adaylıklarını bu sene elde etti. Chapelle Roan ve Doechii ilk Grammy’lerini koltuklarının altına alan isimler oldu.
- Grammy Ödül Töreni’nin sunucusu Trevor Noah olacak. Kendisi töreni beşinci kez sunacak. Noah, aynı zamanda “Where Was I”albümüyle “En İyi Komedi Albümü” dalında Grammy adayı oldu. Beş yıl önce de “Son of Patricia” albümüyle Grammy almıştı.
- “Taylor Swift de burada” diye sözlerine başlayan Trevor Noah; “Taylor Swift, tarihin en büyük turnesini tamamladı. Taylor Swift yalnızca rekorları kırmakla kalmadı, Türkiye’ye saç ektirmeye giden insanlardan daha fazla Amerikalıyı seyahat ettirdi. Herkes onu görmek için uçağa bindi” dedi.
- Kendisiyle ilgili bir ilginç bilgi daha: Noah, tüm zamanların en çok izlenen Grammy yayını olmaya devam eden 1984 Grammy yayınından sekiz gün önce doğdu. O yıl Michael Jackson bir gecede sekiz Grammy ödülü kazanarak yeni bir rekor kırmıştı. Bu arada Trevor Noah’ın İstanbul’da ilk kez 23 Nisan’da Volkswagen Arena’da sahne alacağını da hatırlatalım.
Kazananlar Tam Liste:
Pop ve dans
En iyi pop vokal albüm: Sabrina Carpenter – Short n’ Sweet
En iyi solo pop performansı: Sabrina Carpenter – Espresso
En iyi ikili/grup pop performansı: Lady Gaga & Bruno Mars – Die With A Smile
En iyi dans/elektronik kaydı: Justice & Tame Impala – Neverender
En iyi dans/elektronik albümü: Charli XCX – Brat
En iyi dans/pop kaydı: Charli XCX – Von Dutch
En iyi geleneksel pop vokal albüm: Norah Jones – Visions
En iyi Latin pop albüm: Shakira – Las Mujeres Ya No Lloran
Rock ve metal
En iyi rock performansı: The Beatles – Now And Then
En iyi rock şarkısı: St Vincent – Broken Man
En iyi rock albümü: The Rolling Stones – Hackney Diamonds
En iyi alternatif müzik albümü: St Vincent – All Born Screaming
En iyi alternatif müzik performansı: St Vincent – Flea
En iyi metal performansı: Gojira, Marina Viotti & Victor Le Masne – Mea Culpa (Ah! Ça ira!)
Rap
En iyi rap performansı: Kendrick Lamar – Not Like Us
En iyi melodik rap performansı: Rapsody ft Erykah Badu – 3:AM
En iyi rap şarkısı: Kendrick Lamar – Not Like Us
En iyi rap albümü: Doechii – Alligator Bites Never Heal
Country
En iyi country solo performans: Chris Stapleton – It Takes A Woman
En iyi ikili/grup performansı: Beyoncé ft Miley Cyrus – II Most Wanted
En iyi country şarkısı: Kacey Musgraves – The Architect
En iyi country albümü: Beyoncé – Cowboy Carter
R&B ve Afrobeats
En iyi R&B performansı: Muni Long – Made For Me (Live On BET)
En iyi R&B şarkısı: SZA – Saturn
En iyi progresif R&B albümü: Avery*Sunshine – So Glad to Know You ve NxWorries (Anderson .Paak & Knxwledge) – Why Lawd?
En iyi R&B albümü: Chris Brown – 11:11 (Deluxe)
Prodüksiyon ve şarkı yazımı
Yılın prodüktörü: Daniel Nigro
Yılın şarkı yazarı: Amy Allen
En iyi müzik klibi: Kendrick Lamar – Not Like Us
En iyi müzik filmi: American Symphony