Erdem Ceylan’ın kaleme aldığı Canan Tolon: Hasar, Canan Tolon’un Arter’de sergilenen eseri “Hasar”ı derinlemesine ele alıyor.
Canan Tolon’un çeşitli sebeplerle zarar görmüş ve değerini yitiren nesneleri farklı bir yorumla hayata kavuşturduğu “Hasar” isimli eseri, geçtiğimiz aylarda Arter’de gerçekleşen “Tedbir” başlıklı koleksiyon sergisinde izleyicisiyle buluşmuştu. Aslına bakılırsa “Hasar”, eski ve hantal olanla içinde bulunduğu mekânın uyumlanmasını ele alıyor. Bu yanıyla serginin başlığı aklıma hemen yaralanma ve hasar sonrası yeniden hayata kavuşma/karışma mefhumlarını getiriyor. Geçtiğimiz günlerde Arter Yayınları’ndan çıkan Canan Tolon: Hasar ise bu meselelere ve Tolon’un “Hasar”ına yakından bakıyor.
Erdem Ceylan’ın kaleme aldığı Canan Tolon: Hasar, Arter Yayınları’nın “Yakın Plan” başlıklı yayın dizisinin bir parçası olarak buluşuyor okuruyla. Canan Tolon: Hasar bu serinin üçüncü kitabı. (Daha evvelinde Emre Baykal tarafından kaleme alınan Sarkis: Çaylak Sokak ve Melih Fereli’nin imzasını taşıyan David Tudor ve Composers Inside Electronics, Inc. (John Driscoll ve Phil Edelstein): Yağmur Ormanı V aslı eserler de bu seri dahilinde yayımlanmıştı.) Kitap, Ceylan’ın kaleme aldığı kapsamlı bir yorumlama metni içeriyor. Tolon’un 1989 San Francisco depremi sırasında zarar gören, yanlış paketleme nedeniyle nakliye kazalarına uğrayan ya da yetersiz depolama koşullarından etkilenen ve artık hasarlı oldukları için de piyasa ve sergileme değerlerine yitirmiş eserlerine bir şans daha verdiği “Hasar”ı inceleyen Ceylan, deneysel bir yaklaşımla önerdiği yapıt okuma biçimlerini, Antik Yunan tragedyası formunda ve bu forma özgü anlatım olanaklarını postmodern bir teknikle “hasar” verip yapıbozuma uğratarak sunuyor.
Metnin kurgusu ise oldukça ilgi çekici: Sergi kapanış saatinde dışarı çıkamadıklarından bir gece Arter’de mahsur kalan, ancak bu sıkışmışlığı sanat ve hayat üzerine bir tartışma vesilesine dönüştüren Hephaistos adlı iki karakterin diyaloglarıyla ilerleyen metin, kalıcılık ve ölümsüzlük peşindeki sanatçı egosuyla sanatçının yaşamla barışık alter egosu arasındaki aşk ve nefret ilişkisini de ele alıyor. (Tahmin ettiğiniz üzere metnin karakterleri de isimlerini Yunan mitolojisinden alıyor. Hephaistos, Yunan mitolojisinin demircilik zanaatıyla tanınan tanrısıyken Daidalos ise mitolojiden soylu bir zanaatkâr-sanatçıdır.)
Serginin küratörü Emre Baykal ise “Hasar” ile ilgili şunları söylemişti: “Tolon, ‘Hasar’ ile kazaya uğramış yapıtlarını bir araya getirip sergilerken sanat eserinin kalıcılığı, ölümsüzlüğü, sergilenmeye değer bulunması, değer kaybedip değer kazanması gibi konuları tartışmaya açıyor.”
Canan Tolon: Hasar’ı Arter Kitabevinden satın alabilir veya [email protected] adresi üzerinden sipariş edebilirsiniz. Ayrıca, Arter Kütüphanesi’ni ziyaret ederek de kitabın sayfalarını karıştırabilirsiniz.