Parfüm yazarımız Derya Türkan, Esxence-Sanatsal Parfümeri Etkinliği sonrası 2024 parfüm trendlerini masaya yatırdı.
6-9 Mart 2024 tarihleri arasında İtalya Milano’da 14.’sü gerçekleştirilen Esxence-Sanatsal Parfümeri Etkinliği, niche/artisan parfümeri alanında en önemli etkinlik olduğunu bu yıl bir kez daha kanıtladı. Etkinlik 2009’dan beri senede bir, düzenli olarak gerçekleştiriliyor ve profesyoneller ile parfüm meraklılarına büyüleyici koku dünyasının gerçek kahramanlarıyla tanışma fırsatı sunuyor.
Dünyanın her yerinden parfüm markalarını, perakendecileri, distribütörleri, içerik üreticilerini, basını ve parfüm severleri bir araya getiren Esxence’in bu yılki konsepti, parfümlerde kullanılan hammaddelerin zaman içinde nasıl değiştiğini gösteren Metamorfoz’du. Bu pazarın geçirmekte olduğu derin değişiklikleri mükemmel bir şekilde yansıtan bu temayla aynı zamanda tüketicilerin çevre açısından yeni değer arayışının yansıtılması da amaçlanmış.
Büyük bir sergi alanı, zengin bir toplantı ve etkinlik takvimi ile birlikte benzersiz ve kaçırılmayacak bir deneyim sunan Esxence’e bu sene 360 marka katıldı ve ziyaretçi sayısı geçen yıla göre yüzde 17 artışla 12.000’e, fuar alanı da geçen yılın neredeyse iki katına çıkarak 14.000 m2’ye ulaştı. Esxence’e katılmayan bazı markalar ise yine aynı tarihlerde kendilerini çevredeki otellerde dışarıda tanıtmayı tercih etti. Dört gün süren fuar, kapılarını son gün halka açtı. Birkaç saatliğine de olsa bu etkinliğe katılmak için saatlerce yağmurun altında bekleyen parfüm tutkunlarından oluşan uzun kuyruk da etkinliğe olan ilginin bir diğer kanıtıydı.
Esxence’in ana katılımcıları parfüm markaları olsa da Osmothèque, Creative Fragrances & Flavours gibi kuruluşlarla Le Parfum Haute ve Nez gibi dergilerin de standları bulunmaktaydı. Özellikle Esxence’in giriş kapısına yakın bir yerde olan Osmothèque, standında sergilediği parfümlerle (Houbigant Fougère Royale 1884, Coty L’Origan 1905, Guerlain Mitsouko 1919, Chanel No 5 1921, Jean Patou Joy 1935, Balmain Vent Vert 1945, Vidal Pino Silvestre 1955, Norell Norell 1970, Christian Diorella 1972 gibi…) katılımcılara zamanda geriye yolculuk yapma imkanı sunuyordu.
Birçok yabancı parfüm markasının dışında bu sene çok sayıda Türk niş parfüm markası da Esxence 2024’te yer alıyordu. Özellikle bu sene içinde (2023/2024) ilk koleksiyonlarını çıkartan ve ilk defa Esxence’e katılan üç Türk markasından bahsedecek olursak;
Puzzle Parfum
Resim ve heykel sanatçısı Cengiz Yatağan tarafından kurulan Puzzle Parfum’ün ilk koleksiyonunda, bir Puzzle’ ın eksik parçalarını tamamlamanıza yardımcı olacak ve sizlerle bütünleşecek hatta her defasında farklı hissiyatlar yaşatacak beş farklı cinsiyetsiz parfüm yer alıyor. Parfümlerin içerikleri ile özdeşleşen parfüm şişeleri ise sanatsal objeler olarak tasarlanmış ve bir Puzzle’ın eksik parçalarını oluşturuyor.
Seven Gates Perfumes
Dijital sanatla parfümleri birleştirerek bütünsel bir koku deneyimi yaratmayı amaçlayan Seven Gates’in, evrendeki karşıtlık ve birbirini tamamlayıcılık olarak tanımlayabileceğimiz “Duaility” adı altındaki ilk koleksiyonu 10 parfümden oluşuyor. Seven Gates, gerçek dünyada giyilebilir bir sanat eseri taşıma deneyimi sunuyor. Yenilikçi bir vizyonla, benzersiz tasarımları benzersiz ruhlarla buluşturmayı hedefliyor.
Ephemeral Dyadic Perfumes
Ephemeral Dyadic, ilk koleksiyonunda yer alan sekiz parfümüyle, İstanbul’un endüstriyel dokusunun kalbinde, sıradanlığa meydan okuyan bir deneyim yaratmak için, sizi sanat ve kokunun birleştiği bir yolculuğa çıkarıyor.
2024 Parfüm Trendleri Ne Olacak?
Markaların yeni lansmalarıyla koku trendleri açısından Esxence’i değerlendirecek olursak;
📌 Gurman (gourmand) trendinin kompozisyonlara farklı ve alışılmadık notalar da (patlamış mısır, kola, yer fıstığı gibi…) eklenerek hâlâ devam ettiğini görüyoruz.
📌 Daha önceki senelerde kilise tütsüsünü andıran tütsü kompozisyonları, bu sene narenciyeler ve gurman notalarla daha canlı ve enerjik hale getirilmiş ve birçok markanın koleksiyonu içerisinde yer alıyordu.
📌 Beyaz çiçeklerin (Sümbülteber, yasemin, portakal çiçeği gibi) kullanıldığı kompozisyonlar da bu sene oldukça fazlaydı. Bununla birlikte mimoza, sümbül ve ıhlamur gibi çok ön planda olmayan çiçeklerin kullanımı ve bu çiçeklerin yeşil notalarla kombinasyonları da göze çarpıyordu.
📌 Önceki senelere göre daha rafine bir şekilde işlenmiş canlı, meyveli akorların yer aldığı kompozisyonlar da dikkat çekiyordu.
📌 İkinci bir ten kokusu vadeden (“Your skin but better scents”), miskin ön planda olduğu, sessiz bir çekiciliğe sahip kompozisyonlar da bu sene yine kendini gösteriyordu.
Bu sene göze çarpan bir diğer nokta ise markaların ambalajlarında geri dönüşümü destekleyici çevre dostu ambalaj kullanımlarını arttırmasıydı.