Watches and Wonders 2021: Louis Moinet ve Dünyanın 8. Harikası Sultanahmet Camii

Louis Moinet günümüzden geçmişe bakarak bugün ayakta duran insanlığın en etkileyici 8 şaheserini birer saatle belirlemek için zamanda yolculuk yapmış. Dört asırlık Sultanahmet Camii de İsviçre saatçiliğinin yeniden yorumladığı muhteşem anıtlardan biri.

Tarihin babası olarak bilinen Heredot’un ortaya attığı fikirden yola çıkan Sidon’lu Antipatros, milattan önce 2. yüzyılda antik çağların ilk yedi harikasını Dünyanın Yedi Harikası Üzerine adlı eserinde anlatıyordu. Bilindiği gibi bunlar, Mısır’daki Keops Piramidi ve İskenderiye Feneri, Irak’taki Babil’in Asma Bahçeleri, Yunanistan’daki Zeus Heykeli, Rodos Adası’ndaki Rodos Heykeli ile Türkiye’den Muğla, Bodrum’daki Halikarnas Mozolesi ve İzmir Selçuk’taki Artemis Tapınağı olmak yedi mimarlık, sanat ve mühendislik şaheseridir ancak bir kısmı yok olmuştur.

Louis Moinet saat uzmanları her zaman bir öyküden yola çıkıp saatleri de bu öyküye uygun sembolik bir eser olarak yeniden inşa ediyorlar. Bu sefer soyut bir fikirden yola çıkmak yerine gerçek mimari eserlerin öykülerinden yola çıkmışlar. Elbette bu yolda kasa, kadran ve mekanizmaya ait parçalar da minyatür bir yapının harcını oluşturuyor.

Sekiz şaheseri belirleyen ise Louis Moinet‘nin sahibi Jean-Marie Schaller’in yaptığı seyahatler. Sekiz saatlik koleksiyonun beş tanesi 47 mm, üç tanesi ise 45,4 mm çapında. Saatlerin yedisi pembe, biri beyaz altın kasaya sahip. Sekiz saatin hepsinde, Louis Moinet‘nin Uluslararası Kronometri Yarışması’nda altın madalya alan elle kurmalı ve 72 saatlik güç rezervine sahip Calibre LM35 tourbillon mekanizması var. 

[1] Blue Mosque (Sultanahmet Camii, İstanbul, Türkiye), 47 mm

Louis Moinet de günümüzden geçmişe bakarak, bugün ayakta duran insanlığın en güzel 8 sanat ve mühendislik şaheserinden her birini mekanik bir saat olarak yeniden yorumluyor. Bu saatlerden bir tanesi bizi diğerlerinden daha çok ilgilendiriyor çünkü üzerindeki şaheser Sultanahmet Camii.

Türkiye’nin 6 minareli ilk camisi olan (altıncı minarenin dikilebilmesi için Kâbe’ye yedincisinin eklenmesini gerekmiş) Sultanahmet Camii, 1609-1620 yılları arasında Sultan I. Ahmed tarafından yaptırılmıştı. Mimar Sedefkâr Mehmet Ağa’nın eseri cami, altı minaresi ve iç süslemelerdeki zenginliği ile eşsiz bir ibadethane. Yeşil, beyaz ama daha çok mavi renkli İznik çinileri ve kubbelerindeki mavi ağırlıklı kalem işleriyle ünlü olan bu nedenle Avrupalılarca Blue Mosque (Mavi Cami) olarak biliniyor.

Kadran zemini, farklı mavi tonlarında 13 parça sedef kakmadan oluşuyor. Arka plan, ana kubbenin motiflerini temsil ediyor. Detayları minyatür boyama ile zenginleştirilen Sultanahmet Camii‘nin diğer motifleri el oyması tekniği ile bezel ve kasa gövdesinde gösterilmiş.

[2] Christ the Redeemer (Kurtarıcı İsa heykeli, Brezilya), 47 mm

Koleksiyonun en renkli saati. Kasa kenarlarında stilize tütün ve kahve yaprakları motifleri bulunuyor. Kadran mikro boyama ve champlevé gibi mine işleme teknikleriyle işlenmiş.

[3] Great Wall of China (Çin Seddi, Çin Halk Cumhuriyeti), 47 mm

Binlerce kilometre uzunluğundaki Çin Seddi bir perspektif oyunu ile bir ejderha figürü olarak tasvir edilmiş. Kadranda gökyüzünü göstermek için 129 safir ve 11 pırlanta bulunuyor. Dağ figürü ise beyaz altından.

[4] Pyramid of Khufu (Keops Piramidi), 47 mm

Kadranda ilk bakışta görülmeyen, göz alışınca dikkat çeken hiyeroglif yazıları mevcut.

Ayrıca Firavun Khufu’nun tasviri bulunan kadranda kum tepelerini andıran pütürlü dokusuyla ilgi çeken jasper taşından kesilmiş Keops Piramidi‘nin figürü bulunuyor. Kasanın yan tarafında ise stilize nilüfer çiçekleri işlenmiş.

[5] Taj Mahal (Tac Mahal anıt mezarı, Hindistan), 47 mm

Tac Mahal, beyaz mermer zemin üzerine çizilen minyatür bir tablo olarak yer alıyor. Derinlik etkisi için kadranın iki yanına rodyum kaplama ızgara kanatlar eklenmiş.

[6] Colosseum (Kolezyum, Roma), 45,4 mm

Kasanın gövdesi arenanın duvarlarını temsil ediyor. Arenanın merkezi ise siyah oniks taşından yapılmış.

[7] Machu Picchu antik kenti (Peru), 45,4 mm

Saat 12 noktasında el oyması altın bir güneş figürü bulunuyor.

Altın oymalı antik şehir ise iki renkli dağın eteklerinde görülüyor. Kadrandaki bütün imgeler güneşe doğru hareket ediyor gibi algılanıyor.

[8] Petra (Petra antik şehri, Ürdün), 45,5 mm

Koleksiyondaki tek beyaz altın kasa olmasının nedeni kadranda bulunan Petra’daki kayalara oyulmuş yapılardan birinin altın renkli tasviri.

Kontrast oluşturması için kasa beyaz altından yapılmış.