Bir efsanenin düşüşü ve iki ikonik ismin yükselişi… Victoria’s Secret’ın karşısına yeni ve taze bir bakış açısıyla çıkan Skims ve Savage x Fenty’den bahsediyoruz elbette.
Melekler tabirini hayatımıza katan Victoria’s Secret, dönemin efsane defilelerine ev sahipliği yaparken bir yandan da seksi kelimesini yeniden tanımlayanlardan. Zamanın 0 beden modellerine inat, ince ama belirgin hatlara sahip “kusursuz” vücutları vurgulayan marka, bombshell sıfatını da kendisiyle özdeşleştirmişti. Ünlü modelleri ve ünlü şarkıcıları bir araya getiren defileleri içinse festival tanımını kullansak yeridir. Ancak Victoria’s Secret, melek titrini almanın statü sembolü sayıldığı noktadan dramatik bir ivmeyle düşüşe geçti. Pohpohlanan melek imajı beden olumlama hareketiyle birlikte rafa kalkması gerekenlerden olmasına rağmen, Victoria’s Secret dönüşüme uzunca bir süre, hatta sonrasında çok geç kalacak kadar direndi. Kullandığı düşünme süresiyse marketin yeni isimlerine yaradı (Tabii bu noktada Victoria’s Secret’taki yönetsel krizleri, sonucunda iptal edilen defileleri ve yapılan talihsiz açıklamaları da es geçmemek lazım).
Kapsayıcılık, çok uzun bir süredir moda ve güzellik dünyasının gelişim alanlarından. Tek tip bedenlerin öne çıkarılması, dayatılan güzellik algısı ve farklı ten renklerinin, kimliklerin göz ardı edilmesi, sonunda seslerin yükselmesine sebep oldu ve değişim yavaş yavaş başladı. Fondötenlerin renk skalası genişledi, buna uyum sağlayamayan markalara pek de iyi gözle bakılmadı. Podyumda her bedeni temsil eden mankenler yürürken, 2022 Sonbahar/Kış moda haftalarında 20 yaşındaki Çinli-Amerikalı model Sherry Shi, jenerik süper modelleri geride bırakarak en çok defilede ye alan isim oldu.
Farklılıklara bu kadar aç olan sektördeyse Victoria’s Secret’ın yeri, Kim Kardashian’ın Skims’i ve Rihanna’nın Savage x Fenty’si tarafından dolduruldu. Tabi bu ikilinin başarısını yer doldurmak gibi bir tabirle basitleştirmek haksızlık olur. Kozmetik sektörü yatırımlara en hızlı karşılık veren bir alan olmasıyla ünlü, ancak Skims ve Savage x Fenty bu gerçeği sorgulamanızı sağlıyor. İki marka da doğru stratejiler, geniş hedef kitlesi ve pazardaki boşluğu gören ürün gamıyla piyasa değeri olarak 3 milyar doları aştı bile.
Rihanna’nın değişimin öncülerinden olduğunun altını çizelim. Fenty Beauty markası ve 40 tonlu fondöten ailesiyle raflarda yerini alarak kozmetik sektöründe reform yapan başarılı yıldız, aynı kapsayıcılığı ve kucaklayıcılığı Savage x Fenty ile de gösterdi. Her beden ve ten renginden modeller Fenty x Savage podyumunda yürürken kusursuz koreografiler, yıldız isimler ve Rihanna öncülüğündeki performanslar ise yeni, dinamik ve cool bir portre sergileyerek artık klişe kalan Victoria’s Secret’tan sonra aranan kan bulundu dedirtti. Birkaç yıl önce Victoria’s Secret sahnesine konuk olan Rihanna, şimdilerde geriye bakınca ne düşünüyordur bilemiyoruz…
Kim Kardashian da tıpkı Rihanna gibi fark yaratan isimler arasında. 2019’da kurduğu Skims markası, nokta atışı bir şekilde tüketici taleplerine hitap ederek hatırı sayılır bir ilgi elde etti. Nude rengini yeniden yorumlayan Skims, ten rengi iç çamaşırlarını (tıpkı 2017’de nude ayakkabıları aynı bakış açısıyla ele alan Christian Louboutin gibi) fondöten mantığıyla buluşturup uzun zamandır kanayan bir yaraya merhem oldu. Her vücut yapısına uygun inovatif kumaşlar ve şekillendirici tasarımlarsa Kim Kardashian’ın son dokunuşu yaptığı noktalar oldu. Koleksiyonunu elbiselerden pijamalara kadar genişleten marka, bir de Fendi ile işbirliği yaparak yüksek modadan onay damgasını aldı.
Gelelim Victoria’s Secret’ın tekrar gündem olmasına sebep veren konuya: Kim Kardashian ve Skims’in son kampanyasından söz ediyoruz tabii ki! Uzun yıllar boyunca Victoria’s Secret’ın meşhur meleklerinden olan dört isim, Skims’in reklam çekimi için bir araya geldi. İlk kez bir kampanya için aynı karede yer alan Tyra Banks, Heidi Klum, Alessandra Ambrosio ve Candice Swanepoel âdeta meleklerin taraf değiştirdiğini belli ediyor. Paylaşılan ilk fotoğrafa atılan “Bundan daha ikonik olamaz.” başlığı, Victoria’s Secret’a vurulan son bir darbe gibi. Her vücut tipine oturan standart bedenli tasarımlarsa kampanyaya ekstra bir tat katıyor.
Kim Kardashian ve ekibinin PR konusunda dâhi olduğunu biliyorduk. Ama Skims’in bu kampanyası, âdeta pastanın üstündeki kiraz şekeri niteliğinde. Kim Kardashian bile normalde çekimde bulunmayacakken kendisini tutamamış ve bu an tekrarlanmaz diyerek birkaç kareye dahil olmuş.
Her ırkı, her bedeni, her kimliği temsil eden markalar hem etik hem de –kendimizi kandırmayalım– ticari açıdan ilgiyi ve geri dönüşü yükseltiyor. Yani bir kazan-kazan durumu söz konusu diyebiliriz. Yola geç çıkan Victoria’s Secret ise büyük beden ve transseksüel mankenlerle çalışmaya başlamak gibi önemli adımlar atsa da kaybettiği prestiji geri kazanmakta biraz daha zaman harcayacak gibi görünüyor. Bize de bu heyecan verici rekabeti takip etmek ve çekici tasarımları deneyimlemek kalıyor.