Sürdürülebilirlik mottosuyla performansı bir araya getiren 2024’ün en yeni elektrikli otomobillerini masaya yatırıyoruz.
Otomotiv sektörü 2023 yılında bu yılın planlarını yaparken, sayıları 100’e varan tamamen elektrikli yeni otomobilin Türkiye’ye gelmesi bekleniyordu. Ancak 29 Aralık’ta yürürlüğe giren “‘Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ” sebebiyle bu sayının azalacağı gerçeğiyle karşı karşıya kaldık. Bu modeller ağırlıklı olarak Çin ve Japonya gibi Uzakdoğu’da üretilenler ya da yüksek vergi uygulanan Amerikan üretimleri kapsıyor. Dolayısıyla Avrupa ya da yerli üretim elektrikli modellerin 2024 yılına damga vurması bekleniyor. 2024’ün en yeni elektrikli otomobillerini sizler için derledik.
Yılın Öne Çıkanları
Porsche Taycan
Spor otomobil üreticisi Porsche, ilk seri üretim elektrikli otomobili Taycan’ı güncelleyerek 2024’e hazır. 2019’dan günümüze, tüm dünyada 150 bin adetten fazla satan, Türkiye’de satışa sunulduğu sene “Yılın En Fazla Satılan Elektrikli Otomobili” unvanını elde eden Taycan, 2024 yenilikleri arasında artırılmış menzil ve yeni donanımları kullanıcılarıyla buluşturuyor.
Tam şarjlı bataryasındaki menzili 678 ile 821 km arasında değişebilen Porsche Taycan, Formula E’den elde edilen tecrübe ile yol otomobillerine aktarılan “Push to pass” özelliğini de barındırıyor. Ani hızlanma ihtiyaçlarında bir butona basılarak devreye giren sistem, 10 saniye için versiyona bağlı olarak ekstra 70 ile 140 kW arasında güç sağlayabiliyor. Bu sayede en güçlü versiyon -anlık da olsa- 952 beygir güç üretebiliyor. Bu muhteşem gücü barındıran Porsche Taycan modellerin 0-100 km/s hızlanmaları ise 4.8 saniye ile 2.4 saniye arasında gerçekleşiyor. Elbette bu denli performanslı kullanımlarda, her elektrikli otomobilde olduğu gibi menzil hızlı bir şekilde düşebiliyor.
Peugeot E-3008
Yılın en fazla beklenen modellerinin başında Peugeot E-3008 geliyor. İçten yanmalı motorları kapsayacak versiyonlarıyla da üretilecek ve eşzamanlı olarak Türkiye’de 2024’ün ikinci yarısında satışa sunulacak olan Peugeot E-3008, keskin hatları ve yepyeni iç mekanıyla çok çekici duruyor. Peugeot’nun yeni Panoramic i-Cockpit’i, yükseltilmiş gösterge ekranı ile merkezi dokunmatik ekranını bir araya getiren 21 inçlik kavisli, havada süzülen HD ekranıyla, ilk defa E-3008’de kullanılıyor. “İleri Seviye Elektrikli Fastback SUV” olarak lanse edilen E-3008’de 8 yıl/160.000 km’ye kadar tüm elektrikli ve mekanik unsurları kapsayan garanti sunulması bekleniyor.
BMW i5 & i5 Touring
Premium elektrikli otomobil segmentinin öncülerinden BMW, bataryalı seçenekleri 2024 yılında çoğaltmaya devam ediyor. BMW’nin E segmentindeki temsilcisi 5 Serisi’nin Touring adındaki station karoserli versiyonu 2024 yılında tanıtılırken, elektrikli versiyonları da olacak. BMW i5 M60 xDrive Touring 2024’ün 3. çeyreğinde, BMW i5 xDrive 40 Touring ise yılın sonuna doğru Türkiye’de satışa sunulacak.
BMW i5 eDrive40 Touring’de 81.2 kWh’lık batarya bulunurken, arkada bulunan elektrik motor ve arkadan itişli kombinasyon, yaklaşık 335 beygir güç ve 430 Nm tork sağlıyor. 560 km menzil sunabilen station’ın 0-100 km/s hızlanması ise 6.1 saniyede tamamlanıyor. Bu figürlerle yetinmeyenler ve dört tekerlekten çekiş arayanlar, BMW i5 M60 xDrive Touring’i tercih edebilecekler. Çift elektrik motoru ile 593 beygir güç ve 820 Nm tork üreten performanslı station, 506 km menzil ve 3.9 saniyede 0-100 km/s hızlanması gibi etkileyici figürleri barındırıyor.
Citroen e-C3
Elektrikli bir otomobile sahip olmak isteyen ancak makul bir fiyatı düşünenler, 2024’ün ikinci yarısından sonra satışa sunulacak Citroen e-C3’ü bekleyebilirler. Avrupa’da 23.300 Euro’luk fiyatla satışa sunulan Citroen e-C3’ün Türkiye’de satın alınabilecek en uygun fiyatlı elektrikli otomobil olması bekleniyor. 320 km’ye kadar sürüş menzili, 44 kWsa batarya paketi ve hızlı şarj istasyonlarında yaklaşık 26 dakikada yüzde 20’den yüzde 80’e şarj edilebilmesi, e-C3’ün dikkat çekici teknik detayları arasında yer alıyor. Citroen e-C3’e ek olarak, Citroen C3’ün 1.2 PureTech 100 HP 6 ileri manuel ve 1.2 PureTech 100 HP eDCT6 MHEV versiyonlarının da eş zamanlı olarak satışa sunulması planlanıyor. Citroen C3, satışlarının yarısını elektrikli versiyondan elde edeceğini öngörüyor.
Kia EV9
Türk tasarımcı Berk Erner tarafından yapılan konsept sonrası, çok az değişiklikle seri üretime alınan Kia EV9, markanın E-SUV segmentindeki yeni modeli. Yaklaşık 5 milyon TL’lik ilk satış fiyatıyla 2024 itibarıyla ülkemizde satışa sunulan Kia EV9, 4 tekerlekten çekişli, 384 beygir gücündeki GT-Line donanımında 505 ile 668 km menzil sunabiliyor. Bu modelden daha uygun fiyata sahip olması beklenen, 204 beygir gücündeki EV9 ise Nisan 2024’de Türkiye’de olacak.
Peugeot E-208
2022’de Fransa’nın tüm segmentlerinde, Avrupa’daysa B segmentinde en fazla tercih edilen elektrikli otomobil olan Peugeot E-208, 2024’ün ilk çeyreğinden itibaren Türkiye yollarıyla buluşuyor. 156 beygir gücü ve 400 km’ye varan menzil sunması beklenen yeni E-208’i, 100 kW’lık genel şarj noktalarında 25 dakikadan daha kısa bir sürede yüzde 20’den yüzde 80 batarya doluluğuna ulaştırabilmek mümkün.
Ford Puma Gen-E
Ford’un Avrupa pazarında en fazla satılan otomobili olan Puma, 2024 yılı için makyajlandı. 1.0 litrelik EcoBoost Hybrid motorunda 155 ve 170 beygir güçleri barındıran Puma, 2024’ün sonuna doğru tamamen elektrikli, “Puma Gen-E” adında bir versiyona da kavuşuyor. Elektrikli Ford Puma, Ford Otosan’ın Romanya’da satın aldığı fabrikada, yeni Transit ve Tourneo Courier modeli ile beraber üretilecek. Her iki modelde de aynı motor ve batarya paketi sunulacak. Bu sayede elektrikli bir Ford otomobil satın almak isteyenler, tercihlerini Puma ya da Tourneo Courier’den kullanırken çok da düşünmek zorunda kalmayacaklardır!
Porsche Macan
Taycan’dan sonra ikinci seri üretim elektrikli Porsche modeli Macan oluyor. 2024 itibarıyla tanıtılan ikinci jenerasyon Porsche Macan, içten yanmalı motorlara ek olarak elektrikli seçeneği de barındırıyor. Türkiye’de ön sipariş alımına başlanan Macan, haziran itibarıyla teslim edilmeye başlanacak. 800 volt mimarisine sahip, Audi ile ortak geliştirilen yeni Premium Elektrik Platformu’nu (PPE) kullanan ilk Porsche modeli olan Macan, ortalamada 613 km, şehir içinde de 784 km’ye varan menzil sunuyor. En güçlü elektrikli Macan modeli 639 beygir gücüne sahipken 1120 Nm gibi çok etkileyici tork değeriyle de performansını belli ediyor. Bu sayede 0-100 km/s hızlanması 3.3 saniyede tamamlanabiliyor ve 260 km/s’lik maksimum hıza ulaşılabiliyor. Hızlı şarj istasyonlarında, 21 dakikada yüzde 10’dan yüzde 80’e ulaşabilen şarj kabiliyeti de geliştirilmiş.
Opel Frontera
Türkiye’de bir dönem arazi aracı denildiğinde ilk akla gelen modellerden olan Opel Frontera, tamamen elektrikli bir SUV olarak geri dönüyor. 2024’ün ikinci çeyreğinde, dünya lansmanının Türkiye’de yapılması planlanan Opel Frontera’nın eş zamanlı olarak satışa sunulması beklentileri yükseldi. Opel Crossland’in yerini alması beklenen Frontera’ya ek olarak yeni Grandland de 2024’de yollara çıkacak bir diğer elektrikli Opel modeli olacak.
Renault Symbioz
Elektrikli otomobillerin demokratikleştirme hareketinin öncülerinden Renault, Zoe ve Megane E-TECH’in ardından Peugeot e-3008 ve Nissan Qashqai gibi modellere rakip olarak Symbioz isminde bir modeli 2024’te pazara sunacağını açıkladı. Fransız markanın, Captur ve Austral arasında konumlandıracağı yeni C-SUV, aynı zamanda MPV’lere de alternatif olacak. Kökeni antik Yunanca’daki “Symbiosis”e dayanan Symbioz, “Birlikte Yaşamak” anlamına gelirken, pek çok segmenti bir arada sunmasıyla bu amacı gerçekleştireceğe benziyor.