Saatolog.com.tr

Saatolog.com.tr Logo

Goodwood Festival Of Speed 2024’ün En İyileri

13 Temmuz 2024
Goodwood Festival Of Speed 2024’ün En İyileri
Dudak uçuklatan yeni modeller ve gelmiş geçmiş en büyük efsanelerle otomotiv dünyası elitlerinin bir araya geldiği Goodwood Festival of Speed’den haberler…

Dünyanın en büyük otomobil buluşmaları artık fuar merkezlerinde değil, özel etkinliklerde gerçekleşiyor. Yüksek maliyetler, nihai müşterilere ulaşılamadığına dair araştırma sonuçları ve tüm markaların birbirine üstünlük kurma telaşlarının gölgesinde geçen otomobil fuarlarının kan kaybı, Covid-19 pandemisi ile öldürücü darbeyi alarak yerini daha butik, özel etkinliklere bıraktı. Hedef kitleye direkt ulaşılan özel etkinlikler otomobil markalarının var olmak istedikleri esas alan oldu. Bu etkinliklerin en popülerleri arasında yer alan Goodwood Festival of Speed (Goodwood FOS) ise her yeni yıl biraz daha artan katılımcısı ve elbette bunu fark eden otomobil markaları için bir mücevher gibi parıldamaya devam ediyor.

GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED NASIL BU KADAR POPÜLER OLDU?
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
MG’nin yeni Tasarım Direktörü, ünlü otomobil tasarımcısı Josef Kaban, Goodwood Festival of Speed’in sahibi Richmond Dükü’ne MG Cyber GTS Concept’in detaylarını anlatıyor.

Goodwood Festival of Speed’in çıkış noktası enteresan bir hikayeye sahip. Batı Sussex, İngiltere’deki Goodwood arazisi, sonrasında Richmond Dükü unvanını da alan Lord March’a ait. Kendi arazisi içinde yer alan 2.5 kilometrelik yolda, birkaç arkadaşıyla birlikte yaptıkları “Tırmanma Yarışları” sayesinde bu mekan ünlü oldu. 1993 yılındaki ilk etkinliğin en hızlı tur zamanı, 56 saniye 30 saliselik derecesiyle Willie Green ve aracı Surtees-Cosworth TS20 oldu. 1.5 millik bu pistin rekoru ise 39 saniye 08 salise ile Max Chiltton ve McMurty Speirling’e ait. Pistin tur rekorunu kırmak halen prestijli olsa da pek çok marka ve sürücü güvenliği tehlikeye atmamak için centilmence seyircilerin keyifli anlar yaşamasına odaklanıyor. Bu sebeple bazıları pistin içinde drift atıyor ya da aracı durdurup yeniden kalkış yapıyor.

BU YILIN OTOMOBİL MARKASI 100. YAŞINI KUTLAYAN MG
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Ricmond Dükü, etkinliğin açılış sürüşünü, büyükbabasına ait MG C-Type ile yaparak MG konvoyuna önderlik etti.

Motorsporları dünyasının elitleri, Goodwood Tırmanma Yarışları adıyla ilk olarak 1993’te bir araya geldiler. Zaman içerisinde bu etkinliğinde adı Goodwood Festival of Speed yani “Hız Festivali’ne evrildi. Elbette etkinlikler sadece tırmanma yarışıyla kalmadı ve bir festivalden beklenen ne varsa eklendi. Dünyanın önde gelen markaları, en hızlı, en güçlü ve en yeni modellerini ilk olarak bu etkinlikte sergilemeye başladılar. Festivalde her yıl bir başka marka, etkinliğin merkezindeki evin önünde yer alan bahçeye, geçici süreyle bir anıt kurma hakkına sahip olmaya başladı.

Elbette festivalin ana sponsorluğu sadece heykel dikmekle sınırlı kalmıyor; etkinliğin pek çok noktasında söz konusu markanın yüceltildiği detayları da içeriyor. 1997 yılında ilk olarak Ferrarinin 50. yıldönümünü kutlaması sebebiyle bu gelenek başlatılırken, 2024 yılında İngiliz MG markasının 100. yılını kutlaması sebebiyle merkez alana dev bir anıt dikildi. Ayrıca Goodwood Festival of Speed 2024’ün açılış turları, MG markasının geçmişten günümüze modelleriyle yapıldı. Tırmanma rotasına bu yıl çıkan ilk otomobilin direksiyonunda Richmond Dükü vardı ve büyükbabasına ait bir MG C-Type kullanarak açılışı yaptı.

2024 ANITI GERRY JUDAH İMZALI
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival of Speed 2024’ün anıtı, MG markasının 100. yılı sebebiyle geçici olarak bahçeye yerleştirildi.

Etkinlik başlamadan merkez bahçeye MG’ye ait bir anıt yerleştirildi. Gerry Judah tarafından tasarlanan 2024 yılının merkezi anıtında, MG markasının hafif sıklet tasarımları ve akıllı mühendislik özellikleri vurgulandı. Dev bir çemberin merkezinden iki yöne doğru uzanan kırmızı hattın batı kanadında üstü açık MG otomobilleri kültürünün simgesi MGB modeline yer verilirken, doğu kanadınaysa markanın en yeni roadster’ı Cyberster yerleştirildi. Batıda yer alan MGB, İngiliz markanın o dönemdeki üretim lokasyonuna, doğuda yer alan MG Cyberster ise markanın mevcut sahipliğini barındıran SAIC şirketinin ve üretildiği yer olan Çin’in metaforunu oluşturuyor.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
MG EXE181 tasarım konsepti, 1957’de 395.31 km/s ile kara hız rekorunu kıran, aynı isimdeki MG modeline atıfta bulunuyor.

Bu muhteşem anıt ile beraber MG, Cyberster’a ek olarak yeni bir coupe konsept olan Cyber GTS’yi ve seri üretime yeni alınan MG HS’i de ilk olarak Goodwood Festival of Speed 2024’te sergiledi. MG ayrıca, EXE181 isimli kavram aracının da sergilemesini gerçekleştirdi. 0.181 aerodinamik katsayısıyla havayı jilet gibi kesen tasarımdaki MG EXE181, markanın geçmişindeki başarıları geleceğe taşımak konseptini yansıtıyor.

MG CYBER GTS YENİ BİR HEYECAN YARATTI
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Yeni GT MG modelinin örtüsü, seçkin konuklar ve evsahibi eşliğinde gerçekleştirildi.

100. yaşını Goodwood’da kutlamaya başlayan MG, festivalde ilk defa sergilediği MG Cyber GTS Coupe ile dikkatleri üzerine çekti. Roadster kardeşinden farklı olarak 2+2 kişilik oturma karakterindeki iç mekanı ve sert tavanı ile gerçek bir GT olan otomobil, seri üretime geçmek için fazla bir değişikliğe uğramayacak gibi duruyor. MG Cyber GTS Coupe’nin Cyberster ile aynı elektrikli güç üniteleriyle 2025 gibi yollarda olacağı konuşuluyor.

AUDI’NİN FESTİVALE HEDİYESİ: AUTO UNION TYPE 52
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
1934’da yollara çıkamayan bir otomobil, 2024 itibarıyla asfalta teker bastı!

Audi, bu yılın “Goodwood Hediyesi”ni markanın Auto Union dönemlerinden bir efsanenin yeniden doğuşu -aslında hiç doğmamıştı- olarak otomobil tutkunlarıyla buluşturdu. Ortadan motorlu, 16 silindirli, önde 3 kişinin seyahat ettiği bu II. Dünya Savaşı öncesinin hiç doğmamış Auto Union otomobili, Audi’nin izniyle Crosthwaite & Gardner tarafından türünün tek örneği olarak, yaklaşık 90 yıllık bir gecikmeyle yollarla buluştu.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Önceki yüzyılın aerodinamisi ve 16 silindirli motorun yerleşimi için yağmur damlası formunda bir tasarım tercih edilmişti.

Bu otomobil aslında Auto Union’ın motorsporlarında hız rekorları kıran ve zafere ulaşan çok sayıda yarış otomobilleriyle aynı altyapıya sahipti ancak tasarım aşamasının sonlarına doğru gelindiğinde, seri üretime geçilmesinden vazgeçilerek proje rafa kaldırıldı.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
6.005 cc hacmindeki 16 silindirli motor, dönemin üretim tekniklerine sadık kalınarak üretildi.

Auto Union Type 52, Alman otoyollarında 200 km/s hızlara çıkabilecek, 4.4 litre 200 beygirlik bir V16’yı barındıran sedan-coupe arasında bir otomobil olacaktı. Bu otomobilin aynı zamanda Mille-Miglia gibi yollara çıkış izni bulunan yarışları kazanması hedefleniyordu. Auto Union restorasyonları ile uzmanlaşmış Crosthwaite & Gardner tarafından yıllarca süren “ilk üretim” sonucunda bu otomobilde 1936 model Type C’de kullanılan 6.0 litrelik motora görev verilirken maksimum güç 520 beygir seviyesinde.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Type 52, 1934 yılında üretilseydi, döneminin en lüks, en avangard çok koltuklu otomobillerinden biri olacaktı.

Hem ön hem de arka kapıları geriye doğru açılan Auto Union Type 52, bu tasarımından ötürü çift koltuk sırasına sahip olduğu zannediliyor. Ancak arka bölüm hem V16 motorun uzun yapısını hem de yedek lastiği barındırıyor. Yolcuların tamamı, önde McLaren F1’deki gibi oturuyorlar.

LOTUS EVIJA X KAZASI İLK GÜNE DAMGA VURDU
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
2.3 milyon dolarlık Lotus, kazadan önce böyle görünüyordu

Yeniden yapılanan ve finansal açıdan geleceğini elektrikli otomobillerde arayan Lotus, Goodwood Festival of Speed’in açılışını spekülatif bir biçimde gerçekleştirdi. 2011 beygir gücünün tamamını elektrikli altyapısından alan Lotus Evija X, tırmanma pistinin başlangıç noktasında, aşırı gücünün etkisiyle saman bariyerlere girerek büyük hasar aldı. Start anında lastikleri yakarak etkileyici bir giriş yapmak isterken oluşan bu kaza, Lotus Evija X’in yazılımsal bir sorunu olabileceğine dair şüpheler oluşturdu. Ancak bazıları da bunun bir pilotaj hatası olabileceğini iddia ediyor.

Nurburgring Nordschleife’nin 20.8 km’lik etabını 6:24.047’lik derece ile tamamlayan Lotus Evija X, şimdilik sadece 1 adet üretilmiş bir otomobil. Satış fiyatı 2.3 milyon dolar olan Lotus Evija X, standart modele benzer güç ve torka sahip olsa da aerodinamik gövde parçaları sebebiyle bu efsane pisti çok daha hızlı bir biçimde turladı.

Goodwood Festival Of Speed
Goodwood Festival Of Speed

Öyle ki 345 km/s hızla giderken, sadece öndeki kanat 2.994 kg basma kuvveti açığa çıkartarak Lotus Evija X’in zeminden kopmasının önüne geçiyor. Görünen o ki Goodwood’da bu mühendislik, haddinden fazla zemine tutunmak istedi ki böylesine bir kaza yaşandı. Ne demişler; “Reklamın iyisi kötüsü olmaz”!

ZIPLAYAN ÇİNLİ: BYD YANGWANG U9
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

Dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticileri arasında zirveyi zorlayan, yakın dönemde Türkiye’de de bir fabrika kuracağını açıklayan BYD’nin Yangwang U9 modeli de Goodwood Festival of Speed’in öne çıkanları arasında yer aldı. Avrupa kıtasında ilk olarak seri üretim haliyle gösteriye katılan BYD Yangwang U9, 30 yılı aşkın süredir devam eden festivalde sergilenen en pahalı seri üretim Çin üretimi otomobil unvanını elde etti.

Satış fiyatı Çin’de 1.68 milyon Yuan olarak açıklanan ve yaklaşık 230.000 dolara denk gelen bu rüya otomobilinin 0-100 km/s hızlanması sadece 2.36 saniye sürüyor. 4 farklı elektrikli motorunun toplamda 1.300 beygir güç ve 1.680 Nm tork üreterek dört teker üzerinden yola aktarımıyla kayıpsız hızlanan BYD Yangwang U9, ileri teknolojili dinamik altyapı sayesinde 3 tekerlek üzerinde gidebiliyor ya da inanması güç ama zıplayabiliyor.

RED BULL RB17 HYPERCAR SONUNDA GERÇEK OLUYOR
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

Formula 1’in en başarılı takımlarından Red Bull, sonunda yollara çıkabilecek bir otomobili, Goodwood Festival of Speed’de tanıttı. Yollara derken; bu otomobil sadece trafiğe açık olmayan yollardaki etkinliklerde veya pistlerde kullanılabilecek izinleri alabiliyor. Sadece 50 adet üretilmesi planlanan, şimdiden hepsi satılan ve 2025’te üretimine başlanacağı beklenen Red Bull RB17 Hypercar, 1000 beygir üreten içten yanmalı bir V10 motor ve 200 beygir üreten elektrik motoru barındırıyor. Toplamda üretilen 1.200 beygir, 900 kilogram olması hedeflenen toplam ağırlıkla kolaylıkla başa çıkabilecekken, maksimum hızın ise kolaylıkla 350 km/s’yi aşması bekleniyor. Arkadan itişli, ortadan motorlu ve 6 ileri sıralı şanzımanlı Red Bull RB17 Hypercar’ın geri vitesi bulunmuyor. Bunun yerine elektrikli motor sayesinde geri gidiş sağlanıyor.

RIMAC NEVERA 15th ANNIVERSARY: O KADAR ZAMAN GEÇTİ Mİ?
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

İnanması güç ama süperspor ya da günümüz tabiriyle hiperspor otomobil dünyasını kökünden değiştiren Rimac markası, 2024 itibarıyla 15’inci yılını kutluyor. Bu kutlama kapsamında Goodwood Festival of Speed’de Rimac Nevera 15th Anniversary Edition sergilendi. Hırvatistan gibi pek de beklenmedik bir ülkeden çıkarak dünyanın en popüler spor otomobil üreticileri arasına katılan Rimac, günümüzde Bugatti gibi bir markanın geleceğinden de sorumlu. Bu epik yükselişi taçlandırmak için her fırsatı değerlendiren Rimac CEO’su Mate Rimac, bu özel otomobilin üretilmesine karar verdi.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Bu Nevera’nın renginde, elektriği kolaylıkla yansıtan bakır elementinden esinlenildi.

2023’te Goodwood Festival of Speed tur zamanını 49.32 saniyede tamamlayarak seri üretim dünyasına etkileyici bir giriş yapan Rimac Nevera, son bir yılda çok sayıda hız rekoru kırdı. Buna geri geri en hızlı giden otomobil rekoru da dahil. Markanın 15. yılına özel olarak sadece 9 adet üretilecek olan modelin ilk örneği, mat bronz rengiyle dikkat çekiyor. Bu renk özellikle seçildi çünkü elektriği ileten bakır kablolar da bronz renginde. İç mekanda da benzer detaylara yer verilirken, kol dayamaya çakılan “2009-2024” plaketi, çift renkli jantlar ve özel bavul seti, 2.35 milyon dolarlık bu özel Nevera’nın fiyatına dahil.

POLESTAR CONCEPT BST: 2026’DA YOLLARA ÇIKABİLİR!
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

Çinli Geely’nin çatısı altına girdiği gibi sadece elektrikli otomobiller üreten Polestar markasını lanse eden Volvo, Goodwood Festival of Speed için Polestar Concept BST’i hazırladı. Polestar 3, Polestar 4 ve Polestar 6 Concept’lerine ek olarak dünya lansmanı için bu festival tercih edildi. Polestar Concept BST, tamamen elektrikli, 884 beygir gücünde ve 0-100 km/s hızlanmasını yaklaşık 3 saniyede tamamlayabilen bir cabrio. Eğer Polestar markası geleceği için gereken finansman gücünü elde edebilirse 2026 gibi bu modeli seri üretime almayı planlıyor.

LAND ROVER DEFENDER OCTA: EN GÜÇLÜ DEFENDER
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

Gelmiş geçmiş en güçlü seri üretim Land Rover Defender modeli karşınızda! Tam adı Land Rover Defender Octa olan arazi aracı 4.4 litrelik çift turbo beslemeli mild‑hybrid V8 motor, 635 beygir güç ve 750 Nm tork sunarak, 0-100 km/s hızlanmasının 4.0 saniyede tamamlanabilmesine olanak sağlıyor. Sadece asfaltta değil arazi şartlarında da tavizsiz ilerleme için 6D Dynamics adı verilen altyapını kullanıldığı Land Rover Defender Octa, özel kilitlenme önleyici frenleme ve kalkış kontrolü kilitlerini barındırıyor. 1 metrelik sulardan geçebilen bu müthiş Defender, özel koltuk desenleri, karbon-fiber detayları, 20 inçlik arazi lastik-jant opsiyonu ve modele özgü elmas logolarıyla standart modellerden ayrılıyor.

BMW M5’İN DÜNYA LANSMANI YAPILDI
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Goodwood Festival Of Speed

Yeni BMW M5 ve BMW X3 modellerinin dünya lansmanlarını Goodwood Festival of Speed’de gerçekleştiren BMW, BMW M4 CS, BMW M Hybrid V8, BMW Vision Neue Klasse, BMW Concept Skytop ve BMW i5 Flow NOSTOKANA gibi sergilemeleriyle de etkinliğin odak noktasındaki markalardan oldu. BMW Group Classic himayesindeki Le Mans yarış aracı BMW V12 LMR da tırmanma yarışındaki yerini aldı. Markanın motosiklet departmanıysa BMW R20 Concept’i bu kapsamda tutkunlarıyla buluşturdu.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
1999 Le Mans Hypercar sınıfında zafere ulaşan BMW V12 LMR’ın sesi kulaklara bayram ettirdi.

40 yıllık performanslı sedan efsanesinin en güncel modelinin ilk halka açık gösterimi büyük ilgi gördü. Yeni BMW M5, yüksek devir çevirebilme kapasitesine sahip M TwinPower Turbo V8 motoruna destek olan elektrikli motoruyla toplamda 727 beygir güç ve 1.000 Nm tork barındırıyor. İlk defa bir BMW M otomobilinde elektrik desteğine yer verilirken, ortalama yakıt tüketimi 1.7 lt/100 km seviyesine düşürülebiliyor. Elbette bu değere ulaşabilmek için bataryaların tam şarjlı ve olabildiğince sakin kullanım gerekiyor. Yine sakin kullanımda eğer bataryalarınız dolu değilse bu sefer de 10.3 lt/100 km civarında tüketim değerine ulaşabiliyorsunuz. Elbette bir BMW M5’de yakıt tüketim değerleri değil performans değerleri konuşulur ki, onlar da şu şekilde: 0-100 km/s hızlanması 3.5 saniye ve maksimum hız 305 km/s (M Driver’s Package tercih edildiğinde).

HONDA PRELUDE: ÖZLENEN COUPE
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Honda, 1978’de başlayıp 2001’de beşinci neslinde üretimini sonlandırdığı Prelude’ü, 2025’te hibrit olarak yollara çıkartıyor.

İlk kez 2023 Tokyo Otomobil Fuarı’nda gösterilen Honda Prelude’un yeni konsepti, Avrupa’da ilk olarak Goodwood Festival of Speed’de görüldü. Markanın 25 yıllık seri üretim hibrit yıldönümü kapsamında yeniden seri üretime dahil edileceği Honda tarafından açıklanan Prelude, bir kez daha kompakt boyutlu bir coupe oluyor. 2025’te yollara çıkması beklenen yeni Honda Prelude’ün 2.0 litrelik benzinli bir motor ve elektrikli motordan oluşan hibrit bir üniteyle üretilmesi bekleniyor. 200 beygir seviyesindeki yeni Honda Prelude, Mazda MX-5, Subaru BRZ ve Toyota GR86 gibi ulaşılabilir zevk otomobillere rakip olacağı ancak bu modellerden farklı olarak önden çekişi benimseyeceği, gelen ilk bilgiler arasında.

MERCEDES-AMG GT 63 PRO 4MATIC+
Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Her yeni modelin “En Sert” versiyonu mutlaka oluyor!

Mercedes-AMG, Goodwood Festival of Speed’de AMG GT ailesinin en yeni üyesi olan Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ modelini tanıttı. 4.0 litrelik V8 biturbo motorunda 612 beygir güç ve 850 Nm tork barındıran Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+, standart modelden 27 beygir ve 50 Nm tork fazlasını sunuyor. Sadece bununla yetinmeyen model, özellikle yüksek hızlardaki ara hızlanmaların da daha çabuk gerçekleşmesine olanak sağlıyor. 317 km/s’lik maksimum hız ve AMG GT 63’den 0.5 saniye daha çabuk gerçekleşen, 10.9 saniyelik 0-200 km/s hızlanması bunun bir kanıtı.

Goodwood Festival Of Speed 2024’Ün En İyileri
Model lansmanına özel olarak bir kaplama da hazırlandı.

Hava akışının optimize edildiği, radyatörlerin büyütüldüğü performans modelin seramik fren diskleri, 21 inçlik döküm jantlar ve yarı slick lastikler, bedelsiz opsiyonlar arasında yer alıyor. 2+2 koltuk opsiyonuyla da tercih edilebilen modelde, aktif roll-barları ve arka aks yönlendirmesini barındıran AMG ACTIVE RIDE CONTROL süspansiyon sistemi, aktif aerodinamik gövde kiti standart olarak sunuluyor. Elbette tork yönlendirmesi sürekli değişken AMG Performance 4MATIC+ dört tekerlekten çekiş sistemi de standartlar arasında.