Saatolog.com.tr

Saatolog.com.tr Logo

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi

23 Ağustos 2021
Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi

Louis Vuitton, bugünlerde markanın kurucusu ve isim babası Louis Vuitton’un 200. doğum gününü kutladığı bir dizi etkinlikle adından söz ettiriyor. Üretimine seyahat sandıklarıyla başlayan ikonik markanın tarihinde kısa bir gezintiye çıkıyoruz.

Fransız markası Louis Vuitton, bu sene markanın kurucusu ve isim babası Louis Vuitton’un 200. doğum gününü kutluyor. Dünyanın önde gelen seyahat çantası markasının temelleri 1937’de Louis Vuitton henüz 16 yaşındayken iki sene süren yaya yolculuğunun sonunda Paris’e ulaştığında atılmıştı. Bu genç adam, moda dünyasının başkentine ilk adımını attığı vakit yalnız kendi değil, gelecek kuşaklardaki tüm Vuitton torunlarının yaşamının değişeceğinden henüz haberdar değildi. Şehre gelene kadar yol boyunca, deyim yerindeyse ekmek parasını kazanmak için çeşitli işlerde çalışan Vuitton, Paris’te dönemin meşhur sandık üreticisi Mösyö Maréchal’ın yanında bir çırak olarak işe başlayarak ustasından işin zanaatını öğrenmişti.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi

Su akar yolunu bulur ya, genç Vuitton’un mahir elleri de zamanla kendini gösterdi ve Mösyö Maréchal’ın en yetenekli ustalarından biri oldu. Ticaretteki temellerini burada atan Vuitton, özel tasarım kutular ve müşterilerinin arzularına göre sandıklar tasarladı, ustasının yanında kaldığı 17 yıl boyunca adından söz ettirmeyi başardı. Fakat Vuitton’un asıl hikâyesi, Vendôme Meydanı yakınlarında kendi atölyesini açtıktan sonra başlayacaktı.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Louis Vuitton (1821-1892)

Bir Yuva, Bir Atölye: Asnières Sitesi

Vuitton’un giderek artan başarısı, işlerini büyütmesi gerektiğinin bir göstergesiydi. 1859’da Asnières sitesinin kuruluşuyla sandık ustası gereken adımı attı. Kurulduğu günden bu yana Asnières, hem bir aile konutu hem de şirketin beşiği olarak Vuittonların kişisel ve ticari başarısının simgesi olageldi. İlk kurulduğu vakit 20 çalışanla başlayan atölyenin kadrosu 1900’da 100’ü, 1914’te ise 225’i bulmuştu. Atölyenin orijinali, aile konutunun eklenmesiyle de onlarca yıl boyunca sürekli genişletildi; bugün hâlâ üretimlerin yapıldığı yer olarak mevcudiyetini devam ettiriyor ve bünyesinde 170 usta çalışıyor. Aile evi ise özel bir müzenin parçası olarak korunuyor.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Louise Vuitton, Oğlu Georges Ve Torunu Gaston Ile Birlikte Asnières’In Arka Bahçesinde. (Kaynak: Wikipedia.)

Seyahat Çantası Kilitlerinde Bir Devrim

Markanın yol boyundaki önemli mihenk taşlarından biri de seyahat çantalarına / sandıklarına getirdikleri yeni kilitler oldu. 1900’lü yılların başında insanlar, tüm temel ve özel eşyalarını seyahat sandıklarının içinde taşıyordu, bu da kaçınılmaz olarak seyahat çantalarını hırsızların gözünde bir cazibe merkezi haline getiriyordu. Artık marka olarak seyahat sandığı konusunda rüştünü ispat etmiş Louis Vuitton da bu konuya bir çözüm getirmekten geri durmayacaktı, ki üstelik bu işte Louis Vuitton artık yalnız değildi: Sahneye Vuitton’un tek varisi olan oğlu Georges Vuitton da giriyordu. 1886’da baba oğul, iki yaylı ve tokalı tek bir kilit sistemi geliştirdi. Birkaç yıl süren geliştirme sürecinden sonra Georges Vuitton, kilidin patentini aldı. Bu yeni kilit sistemiyle Louis Vuitton çantaları birer hazine sandığına dönüştü desek yeridir.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Louis Vuitton

“O dönemlerde bu yeni kilit sistemi o kadar etkili oldu ve ses getirdi ki, Georges Vuitton, Amerikalı illüzyonist Harry Houdini’ye kilitli bir Vuitton kutusundan çıkabilmesi için meydan bile okudu. Harry Houdini, elleri ve kolları bağlı bir şekilde girdiği kilitli Vuitton sandığından kurtulmayı başararak hem Louis Vuitton’u hem de oğlu Georges’u epeyce şaşırttı.”

1892’de Louis Vuitton’un vefatının ardından markanın başına Georges Vuitton geçti. Georges’un dümenin başına geçmesiyle markanın taklitlerinden ayrışması –evet, 1800’lü yıllarda bile Louis Vuitton taklitleri üretiliyordu– ve lüks algısının pekişmesi için iç içe geçmiş L ve V harflerini çiçek motifiyle çevreleyen ikonik motifin doğumu başladı. 1896’da tasarlanan logo, 1987’de ürünlerin üzerinde kullanılmaya başlandı.

1936’da ise dümen bir kere daha el değiştirdi ve Georges Vuitton’un vefatıyla yerine oğlu Gaston geçti. Gaston ise daha küçük formdaki aksesuarları Louis Vuitton koleksiyonuna dahil ederek markanın köklerini güçlendirerek büyütmeye devam etti.

“III. Napolyon’un eşi Eugenie de Montijo, Louis Vuitton’un ünlü ilk müşterilerinden biriydi. Fransız İmparatoriçesinin seyahatlerinde Louis Vuitton bavullar kullanması markanın popülerliğini o dönemlerde epeyce artırmıştı.”

100. Yıldönümü

1996’da markanın ikonik logosu Monogram’ın 100. yılını kutlamak için Louis Vuitton, altı tasarımcıyla işbirliği içinde özel bir koleksiyon üretti. Ortaya çıkan özel koleksiyon, dünyanın en büyük başkentlerinde sergilenerek markanın yenilikçi ruhunu dünyanın dört bir yanındaki moda severlerle buluşturdu.

Saatolog editörleri bu koleksiyondan seçtiğimiz iki ilginç tasarım ise şöyle: Sybilla adlı çanta tasarımı gövdesine entegre edilmiş bir şemsiyeyi barındırıyor. Şeffaf tasarımlı Isaac Mizrahi ise içinde küçük bir cüzdanı barındıran kanvas bir hafta sonu çantası.

İkonik Louis Vuitton Çantaları

1930’lu yıllarda tasarlanan ve Audrey Hepburn’ün kolunda anımsadığımız Louis Vuitton Speedy, markanın başlıca ikonik çantalarından biri.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Audery Hepburn, Louis Vuitton çantasıyla birlikte.

Sanki onlarca yıldır kadınların kolundaymış gibi anımsadığımız Neverfull’un tarihi 2007’ye uzanıyor. Ne var ki, şimdiden Speedy kadar kült olmuş parçalardan biri.

Bir şampanya işleticisinin Gaston – Louis Vuitton’dan çok sayıda şampanya şişesi taşıyabilecek bir çanta üretmesi talebi üzerine tasarlanan Noe çantalar bugün bile beş şampanya şişesi taşıyabilecek şekilde tasarlanıyorlar. Keyifli bir kutlama için Noe’nin iyi bir yol arkadaşı olacağından hiç şüphe yok.

Kreatif Direktörler

1990’lı yıllara geldiğimizde markanın kreatif direktörlerle işbirlikleri söz konusu olmaya başladı. Marc Jacobs, 1997’de markanın ilk kreatif direktörü olarak göreve geldi ve hem kadın hem de erkek giyim koleksiyonuna imza attı. Böylece markanın New York sokaklarındaki popülerliği kıyafetlerle de sürüyor. Yaklaşık 16 sene süren işbirliği 2013’te iki tarafın ortak kararı sonucu sona erdi. Bu süreç içerisinde Jacobs, marka tarihi için pek çok yaratıcı işe imza atmıştı.

2013’ten bu yana markanın kadın koleksiyonlarının yaratıcı direktörlüğünü Fransız moda tasarımcısı Nicolas Ghesquiére üstlenmekte. Erkek koleksiyonları için ise 2018’den beri Virgil Abloh yaratıcı koleksiyonlar tasarlıyor. Sokak giyimi ile lüksü aynı potada eriten Virgil Abloh’un koleksiyonları son yıllarda epeyce konuşuluyor.

Efsanevi Sandık Açılıyor: Louis Vuitton’un Doğuş Hikâyesi
Virgil Abloh’un tasarladığı LV 2022 İlkbahar/Yaz Koleksiyonu

Louis Vuitton’un 200. Doğum Günü

Markanın bir diğer yüzüncü yıl kutlaması ise kurucusu Louis Vuitton’un 200. doğum günü için dünya genelinde düzenlenecek bir dizi yaratıcı etkinliklerle gerçekleşiyor. 4 Ağustos 1821’de hayata gelen Louis Vuitton’un yaşamı ve mirası Louis 200 ile farklı işbirlikleri ve medyalar aracılığıyla kutlanacak. NFT içerikli bir video oyunu, 200 farklı kimse tarafından ikonik sandığın yorumlandığı vitrinler, Alex Katz’ın devasa Louis triptych’ı, Caroline Bongrand’ın Louis’nin hayatı ve amaçlarını kaleme aldığı, ekim ayında Fransızca ve İngilizce olarak Gallimard tarafından yayımlanacak bir roman ve bu genç girişimcinin yaşamını konu alan “Looking for Louis” belgeseli, kutlamalara dahil olacak etkinlikler arasında. Tüm bunları, 2021’in sonuna kadar çeşitli etkinlikler takip edecek.

Ömrüne dünyanın en kaliteli ve lüks seyahat çantalarını üretme başarısını sığdıran Louis Vuitton, 27 Şubat 1892’de hayata gözlerini yumduğunda 70 yaşındaydı. Yarattığı markayla birlikte adı dünyanın her bir köşesinde yolculuklar boyunca taşındı. Kim bilir, belki de Louis Vuitton çantaların aynı zamanda düşlü yolculukların simgesi olmasının arkasındaki sebep budur.