Pandeminin ardından ortaya çıkan bu trend, şimdilerdeyse başka bir büyük akımla güç birliği yapma peşinde. Sessiz Lüks ve Gorpcore’un aşk meyvesiyle tanışın: “Sessiz Outdoor”.
Pandemiden çıkalı çok oldu ama pandeminin günlük yaşama olan etkileri hâlâ sürüyor: Dışarı çıkma, açık havada vakit geçirme ve daha sağlıklı bir yaşam sürme isteğinden bahsediyoruz tabii ki. Hani, yoga matlarının ve kamp sandalyesi satışlarının patlama yaptığı dönemden. Bu daha aktif hayata geçişe olan merak, elbette tüketim alışkanlıklarına ve modaya da yansıyacaktı. İşte bu noktada trend akımlarında yeni bir “core” türedi. Barbiecore, Balletcore, Cottagecore trendlerini hatırlarsınız. Bu aktif hayatın core’u ise Gorpcore oldu. Gorp kelimesi Amerikalı yürüyüşçülerin ceplerine doldurdukları çerez karışımını adlandırdıkları “Good Ol Raisins and Peanutsé” teriminden geliyor. Pandeminin ardından ortaya çıkan bu trend, şimdilerdeyse başka bir büyük akımla güç birliği yapma peşinde. Sessiz Lüks ve Gorpcore’un aşk meyvesiyle tanışın: “Sessiz Outdoor”
Peki Sessiz Outdoor tam olarak ne? Tüketici yönelimleri değiştikçe outdoor markaları da koleksiyonlarını pazar paylarını genişletecek şekilde yeniden yorumluyor. Bu ticari tercihse trend listelerinin dengesini değiştiriyor. Artık amaç ağaçlarla ve çimenlerle bütünleşip kamufle olmak değil, şehir manzarasının modern fasadına uyum sağlamak. Bu moda akımı, aktif ve fonksiyonel giyimle şehirli sokak stilinin arasındaki çizgiyi bulanıklaştırıyor. Gorpcore’un dikkat çekici renk paleti ve detaylarıyla şehir hayatında moda kurbanı olmanızı engellemek için yeni bir estetik anlayışı benimsiyoruz. Yani bir nevi burjuvalaşmış bir karaktere sahip kamp/hiking stili. Gorpcore ve Sessiz Lüks: İki dünyanın en iyi oldukları noktaları alıp birleştiriyoruz.
Geleneksel aktif giyim detaylarını, teknik yönlerini ve karakterini korurken daha yalın bir bakış açısı benimseyen bu trend, fonksiyonellikle sessiz lüksün minimalist tavrını harika bir şekilde harmanlıyor. Hem şehrin koşturmacasına hem de açık hava maceralarına uyumlu, pratiklikten ödün vermeden şık kalan bir dolaptan bahsediyoruz. Modern tüketicinin fonksiyonel ihtiyaçları ve inovatif, ileri görüşlü tasarımlar arasındaki mükemmel dengeyi bulmak bu trendin temelini oluşturuyor.
“Geleneksel aktif giyim detaylarını, teknik yönlerini ve karakterini korurken daha yalın bir bakış açısı benimseyen Sessiz Outdoor, fonksiyonellikle sessiz lüksün minimalist tavrını harika bir şekilde harmanlıyor.”
Sessiz Outdoor’un popülaritesini ve 2024’te de ne kadar öne çıkacağını önce sayılar sonra da artan işbirlikleri ve ünlü görünümleri kanıtlıyor. Business of Fashion’ın makalesinde, Amerika’da yapılan bir ankette göre açık hava aktivitelerine katılan kişilerin oranı 2020 yılında %62 iken bu oran geçtiğimiz yıl %82’ye çıkmış. İngiltere’deki anket katılımcılarının neredeyse yarısı ise pandemi sonrası dışarıda daha çok zaman geçirdiklerini belirtmişler.
Global pazarı yönlendiren Çin’de de durum benzer. 2021’in sonunda neredeyse 400 milyon kişi outdoor etkinliklere katılırken 2021 ve 2023 arasında Çin’in Trendyol’u olan Tmall’da “outdoor” kelimesinin arama sayısı %600 artmış. McKinsey’nin raporuna göre ise 2022 yılında outdoor ekosistemi %24 büyümüş. 2023’te de bu büyümenin ivmesi artışta. Marka ciroları, verilerle paralel. Deckers’ın parçası olan spor giyim markası Hoka, 2023 yılını yaklaşık 2 milyar dolarlık bir ciroyla kapatmış. Bu sayı 2022’de 1,3 milyar dolardı, yani %69’luk bir zıplamadan bahsediyoruz.
Sıkıcı sayılardan sonra biraz da işbirliklerini ve ünlü stillerini inceleyim. Bella Hadid ve Kendall Jenner, bu trendin bayrağını taşıyan ünlülerden. Yüksek moda markalarını outdoor ayakkabılarla eşleyen süper modeller, dağ havasını şehre indiriyor. Tabii bir de Rihanna’dan ve o ikonik Super Bowl performansından bahsetmezsek olmaz. Kıpkırmızı Alaia montu ve Loewe tulumuyla sahne alan hamile şarkıcı, ayakkabı tercihini ise MM6 Maison Margiela x Salomon birlikteliğinden doğan sneaker’lardan yapmıştı.
Quite Outdoor akımını heyecan verici kılan detaylardan biri de markaların kimliklerinden ödün vermeden bu yeni oyun alanının kurallarına nasıl uyum sağladıklarını izlemek. Doğrunun iki ucundaki markalar orijin noktasına yaklaşmaya çalışıyor. Bir tarafta Hoka, Salomon, Arc’teryx ve North Face gibi işin teknik erbapları mevcut. Diğer tarafta ise trendlere, renk paletlerine, siluetlere yön vermeye alışmış ve her sezon kendilerini yenilemeye çalışan yüksek moda markaları var. İki ucun birbirinden öğrenecek çok şeyi mevcut. Bu yüzden de ilk mantıklı adım işbirliği yapmak gibi görünüyor.
Lüks ve aktif dünyasının bir araya gelişinin ilk örneklerinden biri 2016’daki Everyone x Vetements koleksiyonu. Ardından 2017’de Kith x Moncler, 2020’de The North Face x Gucci ve 2021’de de Arc’teryx x Jil Sander geliyor. Sadece giyim değil ayakkabı sektörü de bu akımdan etkilenmiş. On x Loewe birlikteliği ve Rihanna’nın da tercihi MM6 Maison Margiela ile Salomon ortaklığının yanında Vibram ve Balenciaga buluşması da akla ilk gelenlerden. Ayakkabı sektöründeki meydan okuma, giyimden biraz daha zorlu. Ara yol bulmak daha çetrefilli. Açık hava aktivitelerinin ihtiyacı olan konfor ve dayanıklılık, şehir trendleriyle hizalanacak şekilde yeniden tasarlanırken ayakkabının sadece fonksiyonel bir tamamlayıcı olmaktan ziyade stil vurgusuna sahip olması es geçilmemeli.
İşbirliklerinin yanında, markaların kapsül koleksiyon stratejilerindeki dönüşümleri de takip ederek sessiz outdoor akımının parlak geleceğini öngörebilirsiniz. Dior ve Burberry gibi yüksek moda markaları, sezonluk çıkardıkları outdoor koleksiyonlarını devam eden seçkilerinin bir parçası haline getirdi bile. Outdoor markaları da marka algısı ve deneyimini iyileştirmek için yüksek profilli pop-up mağazalarla ve konseptlerle karşı atak yapıyor. H&M, Oysho, Zara gibi high-street markaların kayak gibi aktif spor koleksiyonlarına yatırım yapmalarıysa Quite Outdoor trendinin niş bir kesime hitap etmekten çoktan çıktığını ve aslında geniş kitlelerce benimsenmeye hazır olduğunu bize anlatıyor.
Bir tarafta kimliklerini ve egemenliklerini korurken lüks markaların pazarından pay almaya çalışan aktif markalar, diğer tarafta bu teknik ve fonksiyonel dünyayı marka çizgileriyle bütünleştirmeye çalışan yüksek moda evleri ve tabii ki trendi konfirme eden perakendenin güçlü isimleri: Sessiz Outdoor’un 2024’teki önlenemez yükselişini izlemek için yerlerimizi aldık, patlamış mısırlarımızı hazırladık, bekliyoruz.