Elektrikli otomobiller bir önceki yüzyıldan günümüze yollardalar ancak yakın zamana kadar geniş kitlelere ulaşamadılar. Bunun pek çok sebebi olsa da çevreci kaygıların artması, üreticilerin katılaşan emisyon değerlerinden sıyrılma çabası ve Tesla gibi bir markanın sıfırdan gelip dünyanın en çok satılan otomobil modellerini üretmesiyle ibre artık elektrikli otomobillerden yana gibi görünüyor.
En Hızlı ve En Yeni Elektrikli Otomobiller
Elektrikli otomobil pazarında da şov işe yarıyor ve en hızlı ya da güçlü olmak gibi ünvanlar tüm dünyada ses getiriyor. Dünyanın en hızlı elektrikli otomobillerini derlediğimiz yazımızda, bazı modellerin henüz yollarla buluşmadığını ancak yakın zamanda satışa sunulacaklarının açıklandığını hatırlatmak isteriz!
Tesla Roadster: Bu aslında ikinci Tesla Roadster!
Elektrikli otomobilleri kısa zamanda kitlelere yayan marka Tesla, ilk Roadster modelinin satışına 2008’de başlamıştı. Lotus Elise şasisine eklenen bataryalarla daha önce butik birkaç girişimcinin denediği formülü Tesla seri üretime alabildi. O dönem Daimler gibi markalarla olan temasları sonuçlarını vererek yatırımlara yenisi eklendi. Model S, Model X ve Model 3 gibi kitlelere ulaşan modellerin ardından Tesla, 2017 yılında Roadster modelini, tamamen yeni bir tasarımla üreteceğini duyurdu.
İlk figürler akıl almaz seviyelerdeı: 0-100 km/s hızlanması 1.9 saniye, 403 km/s maksimum hız, 1.000 km elektrikli menzil. Hemen hemen her alanda rekorları barındıran Tesla Roadster, 2020’de yollarda olacaktı ancak 2024 itibarıyla ancak seri üretime başlanabileceği ve ilk teslimatların da 2025’e ertelendiği, şirket CEO’su Elon Musk tarafından duyuruldu. 6 yıl önce 250.000 dolar veren ilk 1.000 kişi halen otomobillerin teslim edileceği günü bekliyor! Bu süre zarfında Tesla Roadster’ın çok sayıda alternatifi de yollara çıkmak için hazır!
Rimac Nevera: Gerçek bir otomobil ve yollarda!
Bazılarına göre Elon Musk “hayal satmaya” devam ediyor. Gerçekten satın alabileceğiniz rekortmen bir elektrikli otomobil istiyorsanız, işte size Rimac Nevera. Tesla Roadster ile Rimac Nevera arasında performans olarak yakın rakamlar olsa da aralarında ciddi bir fark var: Fiyatları! Tesla Roadster’ın 250.000 dolarlık fiyatına karşın Rimac Nevera için yaklaşık 2 milyon euro isteniyor. Ve ilk teslimatlara da başlandı. Öyle ki, Hırvatistan gibi otomobil ile anılmayan bir ülkeden çıkan Rimac, günümüzde VW Grubu ile birlikte Bugatti’nin gelecekteki modellerinin nasıl olacağına karar verebilecek konuma geldi.
Porsche, Hyundai, Kia ve Infinum gibi şirketlerden milyonlarca dolar yatırım alan Rimac, son olarak 2024 yılındaki açıklamayla, BMW’nin elektrikli otomobil departmanı “i” ile bir anlaşmaya giderek, Alman markanın yakın dönemde satışa sunacağı elektrikli modellerin Ar-Ge’sinde söz sahibi oluyor.
Rimac Nevera’ya dönecek olursak; Mayıs 2023’de seri üretime hazır modeliyle hız rekorlarını altüst etti. 24 saat için 23 farklı hız rekorunu kıran Rimac Nevera, 0-100 km/s hızlanmasını 1.81 saniyede, 0-400 km/s hızlanmasını ise 21.31 saniyede tamamladı. Nevera bu rekorla yetinmedi ve akla pek de gelmeyen bir rekoru daha Kasım 2023’te kırdı: Geri geri en hızlı gidebilen otomobil rekoru. 1.914 beygir gücündeki Rimac Nevera, geri geri yaklaşık 275 km/s hıza ulaşarak neredeyse kimsenin aklına gelmeyen bir rekoru da kırmış oldu. Bu alanda bir önceki rekor, 21 yıl önce Caterham 7 Fireblade ile denenmiş ve yaklaşık 165 km/s olarak ölçülmüştü. Bu arada Rimac Nevera’nın maksimum hızının 412 km/s olduğunu da hatırlatmak isteriz!
Aspark Owl: Japonya’dan çıkan baykuş
2017’de, adını daha önce kimsenin duymadığı Japon bir otomobil firması, Aspark, Owl yani “Baykuş” adındaki modelini tanıttı. 2018’de bir otoparkta gerçekleştirdiği, 1.9 saniyelik 0-100 km/s hızlanma denemesiyle bir anda gündem olan Aspark Owl, Tesla ya da Rimac gibi popüler olmasa da sessiz sedasız geliştirmelerini tamamlayarak 2023’te ilk olarak Monako sokaklarında seri üretime yakın versiyonuyla görüntülendi. 2.012 beygir gücündeki Aspark Owl, 0-100 km/s hızlanmasını 1.72 saniyeye indirgedi ve 400 km de elektrikli menzil sunabilen hale getirildi. Sadece 50 adet üretileceği açıklanan Aspark Owl’un fiyatı ise 4 milyon doların üzerinde.
- 2024’ün En Yeni Elektrikli Otomobilleri
- Kusursuz Tornado: Hennessey Venom F5
- Taycan Turbo GT: En Güçlü Porsche
Pininfarina Battista: Efsane tasarımcının adını taşıyor
Dünyanın en ünlü tasarım evlerinden Pininfarina, 2019 yılında Battista adı verilen yeni elektrikli otomobilini tanıttı. 2024 itibarıyla yollara çıkması beklenen 1.900 beygir gücündeki elektrikli hiper spor otomobil, 2 saniyenin altında 0-100 km/s hızlanmasını tamamlayacak. Her biri 2 milyon euro seviyesinde olacak 150 adet Pininfarina Battista’nın üretilmesi planlanıyor. Aracın adı, markanın kurucusu Battista Farina’dan geliyor. Battista Farina, hem ailesindeki 11 kardeşten 10’uncu olmasından hem de 1.5 metrelik boyu sebebiyle, Kuzey İtalya bölgesinde etkin olan Piedmontese lehçesinde “Pinin” yani “Minik Kardeş” lakabını aldı. Bu sebeple de kurduğu tasarım ve üretim şirketine “Pininfarina” adı verildi. 2018 yılında, ağırlıklı olarak Hintli Mahindra’nın yatırımlarıyla kurulan “Automobili Pininfarina”nın ilk gerçek otomobiline de Battista’nın adı verildi.
Dendrobium D1: Singapurlu İngiliz
Batarya elektrikli otomobillerin uygun üretim teknikleri sebebiyle adını daha önce duymadığımız markaları çok sık duymaya başladık. Bunlardan biri de Dendrobium. 2019 Le Mans yarışında 300.000’den fazla kişinin önünde sergilenen Dendrobium D1, 1.2 milyon sterlin’lik bir fiyat etiketine sahip olacaktı. Geçmiş zaman eki kullanıyoruz çünkü 2022’de yollara çıkması beklenen, motorsporları dünyasının önde gelen İngiliz yöneticileriyle Singapurlu yatırımcıların ortaklığıyla tanıtılan Dendrobium D1, 2024 itibarıyla halen asfalta adım atamadı. Neredeyse tüm iletişim kanalları güncelliğini yitirmiş Dendrobium, pek çok elektrikli hiper spor girişimi gibi bir hayalden öteye gidemeyecek gibi duruyor. Gerçekleşmiş olsaydı, 1750 kg’lık ağırlığıyla 0-100 km/s hızlanmasını 2.7 saniyede tamamlaması bekleniyordu.
Lotus Evija: Artık bu sefer olsun!
Şanlı geçmişine dönmenin yolunu elektrikli sistemlerde arayan Lotus, Evija ile sonunda tünelin sonundaki ışığa ulaşmaya çalışıyor. Type 130 kod isimli Evija için biraz karamsar nitelendirme yapma sebebimiz; 2019’da tanıtılan hiper spor otomobilin ilk aşamada 2020’de üretimine başlanacağı ancak 2022’de sadece ilk 8 adedinin üretimde olduğu ve 2023 sonu itibarıyla da henüz teslimatların gerçekleşmemesi. Her bir tekerleğinde 503 beygir gücündeki elektrikli motorlarıyla, toplamda 2.011 beygir gücündeki Lotus Evija’nın, 0-100 km/s hızlanmasını 3 saniyenin altında gerçekleştireceği belirtildi.
Sadece 130 adet üretim planı bulunan, 2.5 milyon dolarlık Lotus Evija’nın tamamı satılmış durumda. Ancak araçların teslim edilememesi durumunda Lotus’u bir kez daha karanlık günler bekliyor olabilir. Bu da markanın yüzde 51’ini elinde bulunduran Çinli Geely’nin kararlarını etkileyebilir. Ancak Lotus, Evija haricinde Eletre adında bir elektrikli SUV ve Emeya adında bir sportif sedan üretimi için de çalışmalarını sürdürüyor ve belki de esas başarı bu modellerden gelebilir!
Fisker Ronin: Böylesi bir otomobil şu an için yok!
İyi niyetle başlayan ancak doğal felaketler ve finansal çıkmazlar sonrasında çıkış yolunu model çeşitliliğine odaklanarak aşmak isteyen Fisker, seri üretime 2023’de ancak başlanan SUV Ocean, yakın dönemde yollara çıkması beklenen Pear ve kamyonet Alaska modellerine ek olarak, Ronin adında, 2+2 kişilik elektrikli bir GT üzerinde çalışıyor. 3 elektrikli motorunda toplamda 1.000 beygir güç sunması beklenen Fisker Ronin, katlanabilir metal tavanı sayesinde şu an otomotiv dünyasında olmayan niş bir boşluğu doldurmak istiyor. Bu da tamamen elektrikli GT segmenti. Satış fiyatının 385.000 dolar olarak hedeflendiği Fisker Ronin’in 2026 gibi yollara çıkması planlanıyor.