Saatolog.com.tr

Saatolog.com.tr Logo

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

17 Mayıs 2023
Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

Kripto, borsa, emlak, döviz… Konvensiyonel yatırım yöntemleri size sıkıcı geliyorsa alışveriş günlerinize heyecan katacak yeni bir önerimiz var: Lüks çantalara yatırım yapmaya ne dersiniz?

“Cebimde duracağına dolabımda dursun” sözünün bu kadar kârlı olacağını hiç düşünmemiştik. Ama istatistikler yalan söylemiyor. Hatta bazı uzmanlara göre çantaya yapılan yatırım borsa ve altından daha iyi bir getiriye sahip. Yani, iyi haber! Yüksek bir stile sahip olurken kâra geçmeniz mümkün.

Peki bir çanta nasıl olur da iyi bir yatırım aracı haline gelir? Bu sorunun cevabı için öncelikle lüks çanta pazarını biraz incelemek lazım. 2022 yılında bu pazarın değeri yaklaşık 72 milyar dolarken 2027’ye ulaştığımızda bu meblağın 100 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Pazar büyüyor, satış ve müşteri sayısı artıyor. Geçtiğimiz temmuz ayında yapılan bir araştırmada Amerika’daki tüketicilerin %40’ı bir designer çantaya sahip olduklarını ya da yeni bir tane almayı planladıklarını söylemiş. E talep bu kadar fazlayken büyümedeki yüksek ivme kaçınılmaz.

Yatırım yapılacak bu çantalar Veblen ürünler olarak değerlendiriliyor. Veblen ürünleri çantalar, klasik arabalar, mücevherler, saatler gibi lüks koleksiyoner parçalar olarak düşünebilirsiniz. Değerleri, klasik ekonomi teorilerinden bağımsız. Pahasını hak etmelerinin sebepleri insanların onlara sahip olmak istemeleri ve birer statü sembolü olarak görülmeleri. Hepimiz bir Birkin üretimi için 10.000 dolar harcanmadığını biliyoruz. Ancak marka değeri ve nadirlikle buluşan Veblen etkisi bu parçaların değerini katlıyor. Moda akımlarının ve trend görünürlüğünün geçmişe göre çok daha güçlü olmasının yanında ikinci el pazarına olan ilginin yükselişe geçmesi, bu tasarımları daha da iyi bir yatırım aracı haline getiriyor.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

İyi Bir Çanta Yatırımı İçin Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Klasikleri tercih edin.

Her zaman müşterisi olan, trend döngüsünden bağımsız ve ikon statüsü kazanmış çantalar yatırım için önceliklerinizden olmalı. Kutsal üçlü Hermès, Chanel ve Louis Vuitton listenizin üst sıralarında yer almalı. Bu markaların klasikleri sadece pahalı değil aynı zamanda değerli de. Diğer ürünlere göre daha ulaşılmaz olmaları bu tasarımları bir yatırım parçası olarak öne çıkarıyor. Hermès’e her isteyenin sahip olamaması, Chanel’in bir yıl içinde satın alınan çanta adedine sınırlama getirmesi ve Louis Vuitton Neverfull stoğunu bulmanın neredeyse imkânsız olması yatırımdaki geri dönüş oranını artırıyor.

Sınırlı üretimlere bakın.

Sadece klasikler değil sınırlı üretim ürünler de getirisi yüksek parçalar arasında. Eğer risk almak istemiyorsanız bu tasarımları alışveriş listenizde önceliklendirebilirsiniz. Burada nadirlik statüsü devreye giriyor. Az sayıda üretilmiş çantalar, özel ya da el yapımı ürünler de bu kategoriye dahil. Satış fiyatı yaklaşık 3.500 dolar olan bir Louis Vuitton x Supreme çantanın şu anda 7.000 dolardan başlayan fiyatlarla ikinci el pazarında bulunduğunu düşünürsek işbirliklerinin çıkış tarihlerini de bir kenara not etmekte fayda var.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

İndirimlerden kaçının.

Sık sık indirime giren markalar ne yazık ki yatırım için elverişli değil. Ürünün fiyatı bir anda yarıya düşüyorsa ikinci elde bu parçaya talep fazla olmayacaktır. Yeni nesil markaların çantaları da henüz tam anlamıyla kültleşmedikleri için kaçınmanız gerekenlerden. Trend bir anda yok olabilir ve tasarımlar da aynı şekilde unutulabilir. Dolayısıyla indirimleri ve hit trendleri yatırım yapmak için değil güncel stiliniz için takip edin.

Dikkatli kullanın.

Eskidikçe ve yıprandıkça değerlenen bir yatırım aracı çok da sık karşılaşılan bir durum değil. Bu nokta çantalar için de geçerli. İstediğiniz tasarıma sahip olduktan sonra ürünü sadece yatırım amaçlı değil, kullanmak için de aldıysanız tedbirli olun. Leke yapacak eşyaları çantanıza koymayın, sürtünme ve çizilme gibi durumlara dikkat edin, çantayı kendi saklama kılıfında saklayın (ki bu kılıf çantanızı geri satarken de artı bir değer katıyor). Son olarak çantanızı taktığınız havaya da dikkat edin – yağmurlu havaların yıpratıcı etkisi tartışılmaz. Eğer çantanızda bir leke veya çizik gibi istenmeyen bir durum oluştuysa kendiniz olaya dahil olmayın ve işi profesyonellere bırakın.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

Doğru zamanı bekleyin.

Her yatırım gibi zamanlama da lüks çanta pazarında oldukça önemli. İkinci el piyasasının fiyatları güncel trendlerle birlikte talep yoğunluğuna göre artabiliyor. Çantanızı satmayı düşünüyorsanız fiyat aralıklarına ve ürüne olan rağbete dikkat ederek satışa çıkarın ki kârdan zarar etmeyin. Bunu bir bekleme oyunu gibi düşünün. Tasarıma olan ilginin tekrar yükselişe geçtiği bir anı kollayabilir ya da çantanızı bulmanın zorlaştığı bir zamanda satışa çıkararak maksimum geri dönüşü alabilirsiniz.

Hangi Çantalara Yatırım Yapmalısınız?

Fendi Baguette ya da YSL Icare Tote moda sayfalarının popüler parçalarından olsa da söz konusu kâr etmek olunca odağınızı güncel trend listelerinden uzak tutmanızda fayda var. Tüm bu ipuçlarından sonra hangi çantalara yatırım yapmanız gerektiğini ikna edici sayılarla açıklıyoruz.

Hermès

Tahmin edeceğiniz üzere Hermès, yüksek ikinci el fiyatı ve yüksek taleple hayal kırıklığı yaratmayan markalardan. The Knight Frank Luxury Investment Index’in yayınladığı rapora göre bir Hermès çantaya yatırım yapmak kısa vadede eski ve nadir bir ressamın sanat eserinden daha iyi bir getiri yüzdesine sahip. Hermès çantanın bir yıl içindeki getirisi ortalama %13’lerdeyken bu oran pullar için %6 ve sanat eserleri içinse %5.

Birkin, Kelly ve Constance, Fransız markanın favori üçlüsü. Birkin’lerin fiyatı 9.000 dolar ile 500.000 dolar arasında değişiyor ve geçtiğimiz 35 yılda Birkin’lerin fiyat etiketi %500 artmış. Yapılan araştırmalarda Birkin çantaların değerinin önümüzdeki 10 yılda ise %300 artması öngörülüyor.

Markanın efsanevi bekleme listelerini bilirsiniz. Artık bekleme listesi yerine Hermès daha da özel bir sisteme sahip. Herhangi bir kişi mağazaya girip bir Birkin ya da Kelly alamazken artık bekleme listesine de giremiyor. Bu çantaları satın alabilmek için satış danışmanından size teklif gelmesi gerekiyor. Bu teklif de markadan yaptığınız önceki harcamalara ya da diğer statü belirleyici detaylarla alakalı. Ulaşılabilirliğin daha da zorlaşması Hermès çantaların ikinci el piyasasında daha çok rağbet görmelerini sağlıyor.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

Louis Vuitton

Louis Vuitton hem işbirliklerinden gelen sınırlı üretimleri hem de popüler klasikleri sayesinde oldukça iyi bir yatırım markası. Tabii ki ürün daha nadir oldukça etiketi de ona göre artıyor. Métis, Pochette, Speedy çantalar ve denim versiyonları size ilk fiyat üzerinden yaklaşık %20 – %50 aralığında kâr getirebilir. Petite Boite Chapeau, Neverfull gibi modellerse orijinal fiyatlarına yaklaşan bir ücretle tekrar satılabiliyor. Yani çantanızdan sıkıldığınızda zarar etmeden elden çıkarmanız mümkün.

Ayrıca Louis Vuitton vintage hale geldikçe talebi artan bir marka – teşekkürler Y2K trendi. Z jenerasyonunun da eski Louis Vuitton modellere susadığı bir dönemdeyiz. Dolayısıyla markanın ikinci el piyasası hayal kırıklığına uğratmıyor. İşbirlikleriyle de adından çokça söz ettiren Fransız moda evi, limited edition dendiğinde akla ilk gelen isimlerden. Dolayısıyla bu koleksiyonlardan bir parçaya sahipseniz ikinci el dünyasından orijinal fiyatın birkaç katına kadar ulaşan iyi bir kârla ayrılabilirsiniz.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

Dior

Dior’un klasik çantaları hem kraliyet ailesi hem de moda ikonları tarafından onaylı. Markanın Cannage kapitonesi ve oblique grafiği de zamansızlar arasında. Dior’un popüler çantalarından biri 1996 yılında ismi Lady Diana Spencer’a ithafen değiştirilen Lady Dior. İkinci el piyasasında Lady Dior ve yeni versiyonu D-Lite Lady Dior perakende fiyatının yaklaşık %80’ine satılabiliyor. Diğer bir favoriyse Saddle Bag. Hem klasik hem de işlevsel olan bu tasarım her versiyonuyla yeniden satışın gözdelerinden.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar

Chanel

Chanel’in Classic Flap ve 2.55 Flap çantaları zamansız parçalar arasında ve halihazırda iyi bir getiriye sahip olsa da markanın birkaç ay önce attığı stratejik adımlar ikinci el piyasasını tam anlamıyla hareketlendirdi. Çantaların sürekli artan fiyatları ve bir yıl içinde satın alınan çanta sayısına sınırlama getirilmesi, Chanel tasarımlarını daha da iyi bir yatırım aracı haline getirdi. Bu durum biraz önce bahsettiğimiz klasiklerin yanında birçok model için de geçerli. 2011’de çıkan Chanel Boy Bag’i ele alalım. 5 yıl önce bu çantanın değeri 2.100 dolarken şu anki fiyatı ise 5.100 dolar. İkinci elde ilk fiyatının yaklaşık %90’ına satılan bu parçayı eğer 2018’de aldıysanız bugün neredeyse iki katı fiyatına elden çıkarabilirsiniz.

Yeni Nesil Yatırım: Lüks Çantalar